ashoori J. The Relationship of Cognitive and Meta-Cognitive Learning Strategies, Perceived Classroom Goal Structure, and Spiritual Intelligence with Academic Achievement among Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (8) :692-700
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2661-fa.html
عاشوری جمال. ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، ساختار هدفهای ادراک شده کلاس و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (8) :692-700
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2661-fa.html
، jamal_ashoori@yahoo.com
چکیده: (12693 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهای زیادی است. از مهمترین آنها میتوان به راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، ساختار هدفهای ادراک شده کلاس، و هوش معنوی اشاره کرد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، ساختار هدفهای ادراک شده کلاس و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا در سال تحصیلی 92-1391 بود. در کل 180 دانشجو(113 دختر و 67 پسر) به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای استاندارد راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ، ساختار هدفهای ادراک شده کلاس )میدلی( و نسخه فارسی هوش معنوی که توسط عبداله زاده و همکاران روایی و پایایی آن تعیین شده را تکمیل کردند. دادهها با روش رگرسیون گام به گام تحلیل شد.
نتایج: ساختار هدف تبحری (23/0r=)، تفکر انتقادی (37/0r=)، خود نظمدهی فراشناختی (42/0r=) و هوش معنوی (31/0r=) با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشتند (05/0p=). در یک مدل پیشبین، صرفاً خودنظمدهی فراشناختی، تفکر انتقادی و ساختار هدف تبحری توانستند 35 درصد پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کنند. سهم خودنظمدهی فراشناختی بیش از سایر متغیرها بود.
نتیجهگیری: برای افزایش پیشرفت تحصیلی نخست باید به آموزش خودنظمدهی فراشناختی و سپس به آموزش تفکر انتقادی پرداخت و در نهایت باید به فهم درس تأکید کرد تا ساختار کلاس، به ساختار تبحری تبدیل شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1392/2/10 | پذیرش: 1392/6/2 | انتشار: 1392/8/14 | انتشار الکترونیک: 1392/8/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول