[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 ) ::
جلد 13 شماره 8 صفحات 692-700 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، ساختار هدف‌های ادراک شده کلاس و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری
جمال عاشوری
، jamal_ashoori@yahoo.com
چکیده:   (6991 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهای زیادی است. از مهم‌ترین آنها می‌توان به راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، ساختار هدف‌های ادراک شده کلاس، و هوش معنوی اشاره کرد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، ساختار هدف‌های ادراک شده کلاس و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا در سال تحصیلی 92-1391 بود. در کل 180 دانشجو(113 دختر و 67 پسر) به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه‌های استاندارد راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ، ساختار هدف‌های ادراک شده کلاس )میدلی( و نسخه فارسی هوش معنوی که توسط عبداله زاده و همکاران روایی و پایایی آن تعیین شده را تکمیل کردند. داده‌ها با روش رگرسیون گام به گام تحلیل شد. نتایج: ساختار هدف تبحری (23/0r=)، تفکر انتقادی (37/0r=)، خود نظم‌دهی فراشناختی (42/0r=) و هوش معنوی (31/0r=) با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشتند (05/0p=). در یک مدل پیش‌بین، صرفاً خودنظم‌دهی فراشناختی، تفکر انتقادی و ساختار هدف تبحری توانستند 35 درصد پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی کنند. سهم خودنظم‌دهی فراشناختی بیش از سایر متغیرها بود. نتیجه‌گیری: برای افزایش پیشرفت تحصیلی نخست باید به آموزش خودنظم‌دهی فراشناختی و سپس به آموزش تفکر انتقادی پرداخت و در نهایت باید به فهم درس تأکید کرد تا ساختار کلاس، به ساختار تبحری تبدیل شود.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، ساختار هدف‌های ادراک شده کلاس، هوش معنوی، پیشرفت تحصیلی، پرستاری
متن کامل [PDF 235 kb]   (3661 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۱۴
پرسشنامه ساختار هدف های ادراک شده کلاس [DOCX 17 KB]  (458 دریافت)
پرسشنامه هوش معنوی [DOCX 20 KB]  (1244 دریافت)
پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری [DOCX 40 KB]  (1855 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ashoori J. The Relationship of Cognitive and Meta-Cognitive Learning Strategies, Perceived Classroom Goal Structure, and Spiritual Intelligence with Academic Achievement among Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (8) :692-700
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2661-fa.html

عاشوری جمال. ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، ساختار هدف‌های ادراک شده کلاس و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (8) :692-700

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2661-fa.html



دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3962