کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. ، bahareghadamii@gmail.com
چکیده: (1070 مشاهده)
مقدمه: امروزه با توجه به سرعت بالای انتقال اطلاعات بهکارگیری شیوههای یادگیری الکترونیک از جمله اینفوگرافیکها و فیلمهای آموزشی برای انتقال پیام به مخاطبان ضرورت دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در یادگیری الکترونیکی انسداد راه هوایی به دو شیوه اینفوگرافیک و فیلم کوتاه انجام گرفت.
روشها: این پژوهش بهصورت توصیفی-کاربردی انجام گرفت. جامعه آماری شامل 420 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عضو کانال شبکه اجتماعی اطلاعرسانی دانشکده بود. ابزار پژوهش پرسشنامه 22 سوالی 5 امتیازی، برگرفته از مطالعات دیگر پیرامون اثربخشی آموزش بود. آنالیز دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کایدو انجام گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که از دیدگاه فراگیران در خصوص رضایتبخشی یادگیری الکترونیک محتوی اینفوگرافیک، اثربخش (p=0/001) با انحراف معیار 0/609±4/01 و فیلم آموزشی (با p=0/10) فاقد آن با انحراف معیار 0/793±3/92 در سطح یک الگوی کرک پاتریک بوده است. در خصوص درصد و فراوانی رضایتمندی دانشجویان از اینفوگرافیک و فیلم در زمینه سوالات صرف کمترین زمان برای درک مفاهیم بهترتیب 78% (92) و 67% (78)، افزایش سطح دانش بعد از استفاده از محتوا 7/84% (100) و 4/75% (89)، رضایتبخشی کل محتوا، 6/79% (95) و 6/78% (94) میباشد.
نتیجهگیری: محتوی اینفوگرافیک در سطح واکنش مدل کریکپاتریک اثربخش بوده است ولی استفاده از فیلم آموزشی اثربخش نبوده است. پیشنهاد میگردد که از آموزش الکترونیک و محتواهای با حجم کم و تصاویر بهجای متن بلند که اثربخشی بالا و مقبولیت بیشتری در جامعه امروزی دارد توسط دانشجویان تحت نظر اساتید استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1402/5/26 | پذیرش: 1402/10/9 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10