Tanhaye Reshvanloo ّ, Arkhodi Ghalenoei M, Kareshki H. Psychometric Properties of Professor-Student Rapport Scale in Medical Sciences Students. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :22-32
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4702-fa.html
تنهای رشوانلو فرهاد، ارخودی قلعه نوئی مهدی، کارشکی حسین. ویژگیهای روانسنجی مقیاس توافق استاد و دانشجو در دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :22-32
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4702-fa.html
دانشگاه فردوسی مشهد ، fa.tanha@mail.um.ac.ir
چکیده: (4504 مشاهده)
مقدمه: کیفیت ارتباط میان استاد و دانشجو میتواند بر فرایند تدریس و عملکرد دانشجویان مؤثر باشد. وجود یک پرسشنامه معتبر میتواند به پژوهشگران این حوزه کمک کند. این پژوهش باهدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس توافق استاد و دانشجو انجام شد.
روشها: در یک طرح توصیفی- همبستگی و به طور دقیقتر اعتباریابی آزمون، 497 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاس توافق استاد و دانشجو ویلسون و رایان (Wilson and Ryan) و پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس مارش (Marsh) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی پیشبین و بررسی همسانی درونی انجام گرفت.
نتایج: مقیاس از ساختاری دو عاملی برخوردار بود که 15/62 درصد واریانس را تبیین میکند. تحلیل عاملی تأییدی نیز این ساختار را تأیید کرد. همسانی درونی مقیاس با آلفای کرونباخ برای ادراکات از مدرس و مشارکت دانشجو به ترتیب 86/0 و 92/0و ضرایب دو نیمه کردن به ترتیب 88/0 و 92/0 به دست آمد. زیر مقیاس ادارکات از مدرس میتوانست کیفیت تدریس استاد را پیشبینی کند.
نتیجهگیری: مقیاس توافق استاد و دانشجو، از روایی و پایایی مطلوبی در نمونه دانشجویان علوم پزشکی برخوردار بود و میتواند به عنوان ابزاری دقیق در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1397/2/28 | پذیرش: 1397/6/12 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول