[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 22-32 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس توافق استاد و دانشجو در دانشجویان علوم پزشکی
فرهاد تنهای رشوانلو ، مهدی ارخودی قلعه نوئی، حسین کارشکی
دانشگاه فردوسی مشهد ، fa.tanha@mail.um.ac.ir
چکیده:   (409 مشاهده)
مقدمه: کیفیت ارتباط میان استاد و دانشجو می‌تواند بر فرایند تدریس و عملکرد دانشجویان مؤثر باشد. وجود یک پرسشنامه معتبر می‌تواند به پژوهشگران این حوزه کمک کند. این پژوهش باهدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس توافق استاد و دانشجو انجام شد.
روش‌ها: در یک طرح توصیفی- همبستگی و به طور دقیق‌تر اعتباریابی آزمون، 497 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و مقیاس توافق استاد و دانشجو ویلسون و رایان (Wilson and Ryan) و پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس مارش (Marsh) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی پیش‌بین و بررسی همسانی درونی انجام گرفت.
نتایج: مقیاس از ساختاری دو عاملی برخوردار بود که 15/62 درصد واریانس را تبیین می‌کند. تحلیل عاملی تأییدی نیز این ساختار را تأیید کرد. همسانی درونی مقیاس با آلفای کرونباخ برای ادراکات از مدرس و مشارکت دانشجو به ترتیب 86/0 و 92/0و ضرایب دو نیمه کردن به ترتیب 88/0 و 92/0 به دست آمد. زیر مقیاس ادارکات از مدرس می‌توانست کیفیت تدریس استاد را پیش‌بینی کند.
نتیجه‌گیری: مقیاس توافق استاد و دانشجو، از روایی و پایایی مطلوبی در نمونه دانشجویان علوم پزشکی برخوردار بود و می‌تواند به عنوان ابزاری دقیق در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: توافق استاد و دانشجو، روان‌سنجی، پرسشنامه، کیفیت تدریس
متن کامل [PDF 268 kb]   (508 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۲
پرسشنامه مطالعه [PDF 126 KB]  (111 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tanhaye Reshvanloo ّ, Arkhodi Ghalenoei M, Kareshki H. Psychometric Properties of Professor-Student Rapport Scale in Medical Sciences Students. Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :22-32
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4702-fa.html

تنهای رشوانلو فرهاد، ارخودی قلعه نوئی مهدی، کارشکی حسین. ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس توافق استاد و دانشجو در دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :22-32

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4702-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937