Siyami F, Akbari Booreng M, Ayati M, Rostaminezhad M A. The Role of Students’ Gender and Preferred Teaching Style in Predicting Student Academic Engagement in Mashhad University of Medical Sciences . Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (9) :817-826
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3318-fa.html
صیامی فهمیه، اکبری بورنگ محمد، آیتی محسن، رستمینژاد محمدعلی. نقش سبک تدریس ترجیحی و جنسیت دانشجویان بر پیشبینی درگیری تحصیلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (9) :817-826
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3318-fa.html
دکتر محمد اکبری بورنگ (استادیار)، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روا نشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران. akbaryborng2003@birjand.ac.ir ، akbaryborng2003@birjand.ac.ir
چکیده: (5893 مشاهده)
مقدمه: شناخت سبک تدریس ترجیحی دانشجویان، به ویژه از سوی اساتید و نزدیک کردن آموزش به این ترجیحات، میتواند به بازده بیشتر و افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان منجر شود که این امر از اهمیت زیادی برخوردار است. بر این اساس، مطالعهی حاضر با هدف بررسی نقش سبک تدریس ترجیحی و جنسیت دانشجویان در پیشبینی درگیری تحصیلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و اجرا گردید.
روشها: دراین پژوهش توصیفی همبستگی جامعه پژوهش، شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. برای نمونهگیری از نمونهگیری طبقهای نسبتی استفاده گردید. به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامهی سبک تدریس ترجیحی و پرسشنامهی درگیری تحصیلی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون، ضریب رگرسیون چندگانه انجام شد.
نتایج: سبک تدریس ترجیحی دانشجویان قادر به پیشبینی درگیری تحصیلی آنان است )01/0>p، 54/41=)2و497) f). همچنین بین سبک تدریس ترجیحی استاد محور با درگیری تحصیلی، رابطه معناداری مشاهده نشد. مقایسه سبک تدریس ترجیحی و درگیری تحصیلی دانشجویان بر حسب جنسیت نشان داد که دانشجویان دختر، سبک تدریس دانشجو محور و دانشجویان پسر سبک تدریس استاد محور را ترجیح دادند. همچنین دانشجویان دختر، از درگیری تحصیلی در سطح بالاتری در مقایسه با دانشجویان پسر برخوردار بودند.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت درگیری تحصیلی پیشنهاد میگردد تحقیقات بیشتری در جهت شناخت عوامل مؤثر بر ارتقای درگیری تحصیلی دانشجویان رشتههای علوم پزشکی انجام پذیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1393/4/14 | پذیرش: 1393/8/26 | انتشار: 1393/9/26 | انتشار الکترونیک: 1393/9/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول