[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 9 - ( 9-1393 ) ::
جلد 14 شماره 9 صفحات 817-826 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سبک تدریس ترجیحی و جنسیت دانشجویان بر پیش‌بینی درگیری تحصیلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فهمیه صیامی، محمد اکبری بورنگ، محسن آیتی، محمدعلی رستمی‌نژاد
دکتر محمد اکبری بورنگ (استادیار)، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روا نشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران. akbaryborng2003@birjand.ac.ir ، akbaryborng2003@birjand.ac.ir
چکیده:   (3612 مشاهده)
مقدمه: شناخت سبک تدریس ترجیحی دانشجویان، به ویژه از سوی اساتید و نزدیک کردن آموزش به این ترجیحات، می‌تواند به بازده بیش‌تر و افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان منجر شود که این امر از اهمیت زیادی برخوردار است. بر این اساس، مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی نقش سبک تدریس ترجیحی و جنسیت دانشجویان در پیش‌بینی درگیری تحصیلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و اجرا گردید. روش‌ها: دراین پژوهش توصیفی همبستگی جامعه پژوهش، شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. برای نمونه‌گیری از نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی استفاده گردید. به منظور جمع‌آوری اطلاعات، از پرسشنامه‌ی سبک تدریس ترجیحی و پرسشنامه‌ی درگیری تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون، ضریب رگرسیون چندگانه انجام شد. نتایج: سبک تدریس ترجیحی دانشجویان قادر به پیش‌بینی درگیری تحصیلی آنان است )01/0>p، 54/41=)2و497) f). همچنین بین سبک تدریس ترجیحی استاد محور با درگیری تحصیلی، رابطه معناداری مشاهده نشد. مقایسه سبک تدریس ترجیحی و درگیری تحصیلی دانشجویان بر حسب جنسیت نشان داد که دانشجویان دختر، سبک تدریس دانشجو محور و دانشجویان پسر سبک تدریس استاد محور را ترجیح دادند. همچنین دانشجویان دختر، از درگیری تحصیلی در سطح بالاتری در مقایسه با دانشجویان پسر برخوردار بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت درگیری تحصیلی پیشنهاد می‌گردد تحقیقات بیش‌تری در جهت شناخت عوامل مؤثر بر ارتقای درگیری تحصیلی دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی انجام پذیرد.
واژه‌های کلیدی: درگیری تحصیلی، تدریس، سبک تدریس ترجیحی، دانشجو
متن کامل [PDF 252 kb]   (1166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1393/4/14 | پذیرش: 1393/8/26 | انتشار: 1393/9/26
پرسشنامه مطالعه1 [DOC 88 KB]  (238 دریافت)
پرسشنامه مطالعه 2 [DOC 144 KB]  (231 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Siyami F, Akbari Booreng M, Ayati M, Rostaminezhad M A. The Role of Students’ Gender and Preferred Teaching Style in Predicting Student Academic Engagement in Mashhad University of Medical Sciences . Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (9) :817-826
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3318-fa.html

صیامی فهمیه، اکبری بورنگ محمد، آیتی محسن، رستمی‌نژاد محمدعلی. نقش سبک تدریس ترجیحی و جنسیت دانشجویان بر پیش‌بینی درگیری تحصیلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (9) :817-826

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3318-fa.html



دوره 14، شماره 9 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227