، m_alavi@nm.mui.ac.ir
چکیده: (17245 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی از مهمترین و تعیینکنندهترین بخشهای آموزش علوم سلامت است. موفقیت در این مسیر مستلزم اتخاذ رویکردهای موثری است که همگام با دانش روز و متناسب با نیازهای نوین مددجویان/ بیماران، آمادگیهای لازم را در فراگیران ایجاد نماید. هدف از مطالعه حاضر معرفی برخی از رویکردهای نوین در عرصه آموزش بالینی است. روشها: اطلاعات این مطالعه مروری از طریق جستجوی منابع الکترونیکی شامل موتور جستجوگر گوگل و بانکهای اطلاعاتی و نیز جستجوی دستی از طریق منابع کتابخانهای بدست آمده است. نتایج: تاکنون مطالعات متعددی در زمینه آموزش بالینی انجام شده و رویکردهای متعددی نیز توسط متصدیان امر آموزش بالینی اتخاذ شده و یا جهت ارتقای صلاحیت بالینی فراگیران علوم پزشکی پیشنهاد شده است. این مرور، برخی از رویکردهای مؤثر و مورد توجه را به طور مختصر معرفی و تحلیل مینماید؛ که 1) تجربه بالینی برنامهریزی شده، 2) بخشهای اختصاص یافته به آموزش و 3) برنامه آموزش ادغام فرآیند پرستاری و حل مسأله از آن جملهاند. نتیجهگیری: لازم است برنامههای آموزش بالینی، فرصتهای مدیریت شدهای را در اختیار فراگیران علوم پزشکی قرار دهند، تا آنان بتوانند ضمن غلبه بر تنش ناشی از کار در محیط واقعی، دانش نظری را در عملکردهای بالینی خود جاری سازند.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/12/26 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول