دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 806-801 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghani F, Alavi M. An Introduction To Some New Approaches In Clinical Education. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :801-806
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1530-fa.html
حقانی فریبا، علوی موسی. معرفی برخی از رویکردهای نوین در عرصه آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :801-806

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1530-fa.html


، m_alavi@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (17223 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی از مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین بخش‌های آموزش علوم سلامت است. موفقیت در این مسیر مستلزم اتخاذ رویکردهای موثری است که همگام با دانش روز و متناسب با نیازهای نوین مددجویان/ بیماران، آمادگی‌های لازم را در فراگیران ایجاد نماید. هدف از مطالعه حاضر معرفی برخی از رویکردهای نوین در عرصه آموزش بالینی است. روش‌ها: اطلاعات این مطالعه مروری از طریق جستجوی منابع الکترونیکی شامل موتور جستجوگر گوگل و بانک‌های اطلاعاتی و نیز جستجوی دستی از طریق منابع کتابخانه‌ای بدست آمده است. نتایج: تاکنون مطالعات متعددی در زمینه آموزش بالینی انجام شده و رویکردهای متعددی نیز توسط متصدیان امر آموزش بالینی اتخاذ شده و یا جهت ارتقای صلاحیت بالینی فراگیران علوم پزشکی پیشنهاد شده است. این مرور، برخی از رویکردهای مؤثر و مورد توجه را به طور مختصر معرفی و تحلیل می‌نماید؛ که 1) تجربه بالینی برنامه‌ریزی شده، 2) بخش‌های اختصاص یافته به آموزش و 3) برنامه‌ آموزش ادغام فرآیند پرستاری و حل مسأله از آن جمله‌اند. نتیجه‌گیری: لازم است برنامه‌های آموزش بالینی، فرصت‌های مدیریت شده‌ای را در اختیار فراگیران علوم پزشکی قرار دهند، تا آنان بتوانند ضمن غلبه بر تنش ناشی از کار در محیط واقعی، دانش نظری را در عملکردهای بالینی خود جاری سازند.
واژه‌های کلیدی: Clinical education، health، literature review.
متن کامل [PDF 209 kb]   (2680 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1389/12/26 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education