Vahidshahi K, Mahmoudi M, Shahbaznejad L, Zamani H, Ehteshami S. The Attitude Of Residents, Interns And Clerkship Students Towards Teaching Role Of Residents. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (2) :147-155
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-979-fa.html
وحیدشاهی کوروش، محمودی میترا، شهبازنژاد لیلا، زمانی حسین، احتشامی سارا. نگرش دستیاران، کارورزان و کارآموزان پزشکی در مورد نقش آموزشی دستیاران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (2) :147-155
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-979-fa.html
، kvahidshahi@yahoo.com
چکیده: (18139 مشاهده)
مقدمه: آموزش مناسب و موثر به دانشجویان پزشکی در اعتلا و حفظ سلامت جامعه مهم، و نقش دستیاران در آموزش به دانشجویان پزشکی غیر قابل انکار است. هدف از انجام این مطالعه تعیین نگرش کارآموزان، کارورزان و دستیاران نسبت به نقش آموزشی دستیاران در دانشکده پزشکی ساری در سال 1386 بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه آماری شامل تمامی کارآموزان، کارورزان و دستیاران بخشهای دارای دستیار در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1386 (250 نفر) بود. بر اساس روش سرشماری، تعداد 192 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای شامل چهار سؤال دموگرافیک و 20 سؤال نگرشی بود که پس از جمعآوری دادهها به کمک نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی، مجذور کای و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: در میان پاسخدهندگان، 47 درصد کارآموز، 39 درصد کارورز و 13 درصد دستیار بودند. نگرش شرکتکنندگان در گروههای مختلف بالینی متفاوت بود. مثبتترین نگرش در گروه روانپزشکی (70 درصد نگرش مثبت) و پس از آن بخشهای اطفال، زنان، داخلی و جراحی 50 درصد یا کمتر قرارداشت. نگرش دستیاران به مراتب مثبتتر از کارآموزان و کارورزان بود بطوری که 23 درصد کارآموزان، 38 درصد کارورزان و 58 درصد دستیاران نگرش مثبت داشتند و هیچ یک از دستیاران نسبت به آموزش خود نگرش منفی نداشت. نتیجهگیری: نگرش شرکتکنندگان نسبت به نقش آموزشی دستیاران در بخشهای مختلف متفاوت و نگرش دستیاران بسیار متفاوتتر از دیدگاه کارآموزان و کارورزان در این زمینه میباشد. لازم است به نقش آموزشی دستیاران توجه بیشتر شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/6/11 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/7/23 | انتشار الکترونیک: 1388/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول