Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1388
7
1
gregorian
2009
10
1
9
2
online
1
fulltext
fa
نگرش دستیاران، کارورزان و کارآموزان پزشکی در مورد نقش آموزشی دستیاران
The Attitude Of Residents, Interns And Clerkship Students Towards Teaching Role Of Residents
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: آموزش مناسب و موثر به دانشجویان پزشکی در اعتلا و حفظ سلامت جامعه مهم، و نقش دستیاران در آموزش به دانشجویان پزشکی غیر قابل انکار است. هدف از انجام این مطالعه تعیین نگرش کارآموزان، کارورزان و دستیاران نسبت به نقش آموزشی دستیاران در دانشکده پزشکی ساری در سال 1386 بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه آماری شامل تمامی کارآموزان، کارورزان و دستیاران بخشهای دارای دستیار در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1386 (250 نفر) بود. بر اساس روش سرشماری، تعداد 192 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای شامل چهار سؤال دموگرافیک و 20 سؤال نگرشی بود که پس از جمعآوری دادهها به کمک نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی، مجذور کای و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: در میان پاسخدهندگان، 47 درصد کارآموز، 39 درصد کارورز و 13 درصد دستیار بودند. نگرش شرکتکنندگان در گروههای مختلف بالینی متفاوت بود. مثبتترین نگرش در گروه روانپزشکی (70 درصد نگرش مثبت) و پس از آن بخشهای اطفال، زنان، داخلی و جراحی 50 درصد یا کمتر قرارداشت. نگرش دستیاران به مراتب مثبتتر از کارآموزان و کارورزان بود بطوری که 23 درصد کارآموزان، 38 درصد کارورزان و 58 درصد دستیاران نگرش مثبت داشتند و هیچ یک از دستیاران نسبت به آموزش خود نگرش منفی نداشت. نتیجهگیری: نگرش شرکتکنندگان نسبت به نقش آموزشی دستیاران در بخشهای مختلف متفاوت و نگرش دستیاران بسیار متفاوتتر از دیدگاه کارآموزان و کارورزان در این زمینه میباشد. لازم است به نقش آموزشی دستیاران توجه بیشتر شود.
Introduction: Appropriate and effective education for medical students is critically important in promoting and maintaining society's health and the role of residents is undeniable in medical students' education. The aim of this study was to determine the attitude of clerkship students, Interns and residents towards the teaching role of residents in Sari Medical School in 2007. Methods: In this descriptive cross-sectional study, the statistical population included all clerkship students, interns, and residents (n=250) in all wards having residents in medical school of Mazandaran University of Medical Sciences in 2007. Using census sampling method, 192 persons were investigated. The data gather-ing tool was a questionnaire including 4 demographic and 20 attitude items. The data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics, Chi², and ANOVA. Results: Among respondents, 47%, 39% and 13% were clerkship students, interns, and residents , respect-ively. The participants' attitudes were dissimilar in different clinical departments. The most positive attitude belonged to psychiatry department (70% with positive attitude) and after that in pediatrics, gynecology, internal medicine, and surgery departments, 50% or less had a positive attitude. The attitude of residents was much more positive than that of clerkship students and interns. So that, 23% of clerkship students, 38% of interns, and 58% of residents had a positive attitude and none of the residents had a negative attitude toward their own education. Conclusion: The attitude of participants towards the teaching role of residents was dissimilar in different wards and the attitude of residents was much dissimilar to that of clerkship students and interns. It is necessary to pay more attention to the teaching role of residents.
آموزش پزشکی, دستیار, کارآموز, کارورز
Medical education, Residents, Clerkship students, Interns.
147
155
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-369&slc_lang=fa&sid=1
Kourosh
Vahidshahi
کوروش
وحیدشاهی
kvahidshahi@yahoo.com
7000319475328460090338
7000319475328460090338
Yes
Mitra
Mahmoudi
میترا
محمودی
maz_edc@yahoo.com
7000319475328460090339
7000319475328460090339
No
Leila
Shahbaznejad
لیلا
شهبازنژاد
leilashahbaznezhad@yahoo.com
7000319475328460090340
7000319475328460090340
No
Hossein
Zamani
حسین
زمانی
7000319475328460090341
7000319475328460090341
No
Sara
Ehteshami
سارا
احتشامی
sara_23_6@yahoo.com
7000319475328460090342
7000319475328460090342
No