مقدمه: شناسایی نیازهای آموزشی دندانپزشکان عمومی و اولویتبندی آنها در برنامه آموزش مداوم از ضروریات است. مطالعه حاضر به منظور تعیین نظرات دندانپزشکان عمومی شهرستانهای کرمان و رفسنجان در مورد نیازهای آموزشی، روشهای مناسب تدریس و اجرای برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی انجام گرفت.
روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1386 انجام شد و در آن 145 دندانپزشک عمومی شهرستانهای کرمان و رفسنجان شرکت کردند. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامهای حاوی مشخصات فردی، 17 سؤال بر مبنای عناوین برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی، به ترتیب 8 و 6 سؤال در مورد روشهای مناسب تدریس و اجرای برنامه آموزش مداوم و بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون t-test و نرمافزار SPSS گزارش گردیدند.
نتایج: به ترتیب 93 و 52 نفر از دندانپزشکان عمومی شهرستانهای کرمان و رفسنجان شرکت کردند. مهمترین اولویت آموزشی برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی به ترتیب نسل جدید کامپوزیتها، کنترل عفونت و اصول استریلیزاسیون، علل شکست ترمیمهای خلفی و قدامی با کامپوزیت رزین و پرسلن لامینت ونیر بود. شرکتکنندگان انجام کار عملی در کارگاه آموزشی، مشاهده کار عملی و سخنرانی همراه با نمایش فیلم را برای تدریس و مطالعه کتب و مجلات علمی، تماشای فیلم آموزشی و سمینار و کنگره را برای اجرای برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی مناسبتر دانستند.
نتیجهگیری: سرفصلهای برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی باید بطور منظم و متناسب با نیاز فراگیران بازنگری شوند. روش تدریس بیشتر به صورت انجام و یا مشاهده کار عملی باشد و از شیوههای نوین در اجرای برنامه استفاده گردد.
Sadeghi M, Bakhshi H. The Viewpoints of General Dentists of Rafsanjan and Kerman toward Continuing Education Program of Restorative Dentistry . Iranian Journal of Medical Education 2008; 8 (1) :63-70 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-777-fa.html
صادقی مصطفی، بخشی حمید. نظرات دندانپزشکان عمومی شهرستانهای کرمان و رفسنجان در مورد برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (1) :63-70