دوره 8، شماره 1 - ( 6-1387 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 70-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi M, Bakhshi H. The Viewpoints Of General Dentists Of Rafsanjan And Kerman Toward Continuing Education Program Of Restorative Dentistry. Iranian Journal of Medical Education 2008; 8 (1) :63-70
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-777-fa.html
صادقی مصطفی، بخشی حمید. نظرات دندانپزشکان عمومی شهرستان‌های کرمان و رفسنجان در مورد برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (1) :63-70

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-777-fa.html


، mostafasadeghi@yahoo.com
چکیده:   (19493 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نیازهای آموزشی دندانپزشکان عمومی و اولویت‌بندی آنها در برنامه آموزش مداوم از ضروریات است. مطالعه حاضر به منظور تعیین نظرات دندانپزشکان عمومی شهرستان‌های کرمان و رفسنجان در مورد نیازهای آموزشی، روش‌های مناسب تدریس و اجرای برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی-‌ مقطعی در سال 1386 انجام شد و در آن 145 دندانپزشک عمومی شهرستان‌های کرمان و رفسنجان شرکت کردند. جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه‌ای حاوی مشخصات فردی، 17 سؤال بر مبنای عناوین برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی، به ترتیب 8 و 6 سؤال در مورد روش‌های مناسب تدریس و اجرای برنامه آموزش مداوم و بر اساس مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آزمون t-test و نرم‌افزار SPSS گزارش گردیدند. نتایج: به ترتیب 93 و 52 نفر از دندانپزشکان عمومی شهرستان‌های کرمان و رفسنجان شرکت کردند. مهم‌ترین اولویت آموزشی برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی به ترتیب نسل جدید کامپوزیت‌ها، کنترل عفونت و اصول استریلیزاسیون، علل شکست ترمیم‌های خلفی و قدامی با کامپوزیت رزین و پرسلن لامینت ونیر بود. شرکت‌کنندگان انجام کار عملی در کارگاه آموزشی، مشاهده کار عملی و سخنرانی همراه با نمایش فیلم را برای تدریس و مطالعه کتب و مجلات علمی، تماشای فیلم آموزشی و سمینار و کنگره را برای اجرای برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی مناسب‌تر دانستند. نتیجه‌گیری: سرفصل‌های برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی باید بطور منظم و متناسب با نیاز فراگیران بازنگری شوند. روش تدریس بیشتر به صورت انجام و یا مشاهده کار عملی باشد و از شیوه‌های نوین در اجرای برنامه استفاده گردد.
متن کامل [PDF 203 kb]   (2659 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/9/12 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/6/25 | انتشار الکترونیک: 1387/6/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education