Biabangardy Z, Soltani Arabshahi S K, Amini A, Shekarabi R, Yadavar Nikravesh M. Role of Basic Science Courses on Promoting the Medical Graduate’s Competencies in Medical Schools of Iran. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (1) :13-23
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-65-fa.html
بیابانگردی زینب، سلطانی عربشاهی سیدکامران، امینی ابوالقاسم، شکرآبی ربابه، یادآورنیک روش منصوره. نقش دروس علوم پایه در پرورش شایستگی های دانش آموختگان پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی ایران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (1) :13-23
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-65-fa.html
چکیده: (22452 مشاهده)
مقدمه br> رهبران پزشکی کشورهای مختلف، مایلند تا به برنامههای آموزش پزشکی و فرایند آن در پرورش شایستگیهای دانشآموختگان پزشکی توجه داشته باشند. بدین منظور، پژوهشی با هدف تعیین نقش دروس علوم پایه در پرورش انواع شایستگیهای دانشآموختگان پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران انجام شد.روشها br> در یک پژوهش توصیفی، 165 نفر از اساتید دروس علوم پایه پزشکی، با روش نمونهگیری چند مرحلهای از بین 11 دانشگاه علوم پزشکی در ایران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که شایستگیهای نهگانه دانشآموختگان پزشکی را به صورت رتبهای 5 نقطهای خیلی زیاد تا اصلا بررسی مینمود. یافتهها توسط نرمافزار SPSS به صورت فراوانی پاسخها و میانگین فراوانی محاسبه شد. br>نتایج br> از نظر اساتید دانشگاههای علوم پزشکی ایران، دروس علوم پایه کمتر از 20 درصد توانسته هر یک از شایستگیهای«برقراری ارتباط موثر»، «مهارتهای بالینی اولیه»، «استفاده از علوم در هدایت تشحیص، اداره بیمار، درمان و پیشگیری»، «یادگیری مادامالعمر»، «خودآگاهی، مراقبت از خود و رشد شخصی»، «زمینههای جامعه و اجتماعی مراقبتهای بهداشتی»، «حل مشکل»، «استدلال و قضاوت اخلاقی» و «تشخیص نقش یک پزشک حرفهای» را در حد خیلی زیاد در دانشآموختگان پزشکی ایران ایجاد کند.نتیجهگیری. نقش دروس علوم پایه در ایجاد شایستگیهای نهگانه دانشآموختگان پزشکی «کم» ارزیابی شده است. بنابراین، پیشنهاد میشود در ارایه دروس علوم پایه از استراتژیهای خاص استفاده شود و برنامهها به صورت آموزش تلفیقی مد نظر قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1384/3/25 | انتشار الکترونیک: 1384/3/25