[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1384 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 13-23 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش دروس علوم پایه در پرورش شایستگی ‌های دانش‌ آموختگان پزشکی دانشگاه ‌های علوم پزشکی ایران
زینب بیابانگردی ، سیدکامران سلطانی عربشاهی، ابوالقاسم امینی، ربابه شکرآبی، منصوره یادآورنیک روش
چکیده:   (19185 مشاهده)
مقدمه رهبران پزشکی کشورهای مختلف، مایلند تا به برنامه‌های آموزش پزشکی و فرایند آن در پرورش شایستگی‌های دانش‌آموختگان پزشکی توجه داشته باشند. بدین منظور، پژوهشی با هدف تعیین نقش دروس علوم پایه در پرورش انواع شایستگی‌های دانش‌آموختگان پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران انجام شد.روش‌ها در یک پژوهش توصیفی، 165 نفر از اساتید دروس علوم پایه پزشکی، با روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای از بین 11 دانشگاه علوم پزشکی در ایران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه بود که شایستگی‌های نه‌گانه دانش‌آموختگان پزشکی را به صورت رتبه‌ای 5 نقطه‌ای خیلی زیاد تا اصلا بررسی می‌نمود. یافته‌ها توسط نرم‌افزار SPSS به صورت فراوانی پاسخ‌ها و میانگین فراوانی محاسبه شد.نتایج از نظر اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، دروس علوم پایه کمتر از 20 درصد توانسته هر یک از شایستگی‌های«برقراری ارتباط موثر»، «مهارت‌های بالینی اولیه»، «استفاده از علوم در هدایت تشحیص، اداره بیمار، درمان و پیشگیری»، «یادگیری مادام‌العمر»، «خودآگاهی، مراقبت از خود و رشد شخصی»، «زمینه‌های جامعه و اجتماعی مراقبت‌های بهداشتی»، «حل مشکل»، «استدلال و قضاوت اخلاقی» و «تشخیص نقش یک پزشک حرفه‌ای» را در حد خیلی زیاد در دانش‌آموختگان پزشکی ایران ایجاد کند.نتیجه‌گیری. نقش دروس علوم پایه در ایجاد شایستگی‌های نه‌گانه دانش‌آموختگان پزشکی «کم» ارزیابی شده است. بنابراین، پیشنهاد می‌شود در ارایه دروس علوم پایه از استراتژی‌های خاص استفاده شود و برنامه‌ها به صورت آموزش تلفیقی مد نظر قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: شایستگی، دانش ‌آموختگان، دروس علوم پایه، پزشکی
متن کامل [PDF 235 kb]   (2227 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۵/۶/۱۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Biabangardy Z, Soltani Arabshahi S K, Amini A, Shekarabi R, Yadavar Nikravesh M. Role of Basic Science Courses on Promoting the Medical Graduate’s Competencies in Medical Schools of Iran. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5 (1) :13-23
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-65-fa.html

بیابانگردی زینب، سلطانی عربشاهی سیدکامران، امینی ابوالقاسم، شکرآبی ربابه، یادآورنیک روش منصوره. نقش دروس علوم پایه در پرورش شایستگی ‌های دانش‌ آموختگان پزشکی دانشگاه ‌های علوم پزشکی ایران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (1) :13-23

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-65-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3862