چکیده: (18578 مشاهده)
http://www.eriche.org مرکز منابع آموزشی برای آموزش عالی، بخشی از پایگاه اطلاعاتی ERIC است که مجموعه ای ارزشمند از خلاصه مقالات، معرفی کتب، بروشورها و سایر اسناد کتبی مرتبط با آموزش عالی را فراهم نموده و همچون مجموعه مدلاین در علوم پزشکی، مرور منابع را برای پژوهشگران عرضه آموزش تسهیل میکند. امکان جستجوی پیشرفته در منابع فوق و نیز دسترسی به متن کامل برخی مقالات گزیده (در بخش ERIC Digest) مراجعه به این پایگاه را مطلوب و کارآمد می سازد. http://www.wmich.edu/evalctr این پایگاه متعلق به مرکز ارزشیابی دانشگاه میشیگان غربی است. مدیریت این مرکز را آقای دانیل استافل بیم Daniel Stufflebeam به عهده دارد که از پیشگامان و نظریه پردازان ارزشیابی آموزشی به شمار میرود. با مراجعه به این پایگاه میتوانید به مجموعهای از مقالات، پروژهها و ابزارهای ارزشیابی آموزشی و نیز انتشارات جدید در زمینه ارزشیابی برنامههای آموزشی دست یابید. http://trochim.cornell.edu مرکز روشهای تحقیق در علوم اجتماعی که تحت پوشش دانشگاه Cornell قرار دارد، مجموعهای ارزشمند از پژوهشهای آموزشی را در پایگاه فوق ارائه مینماید. با ورود به بخش Course center میتوانید ضمن آشنایی با دوره طراحی تحقیق و ارزشیابی برنامه و مشاهده جدول زمانبندی (Schedule) درس مذکور که برای دانشجویان دوره دکتری ارائه میشود، همپای دانشجویان مذکور از کتاب چند رسانهای روش تحقیق (Knowledge base) بهرهمند شده و نمونههایی از پژوهشهای ارزشیابی را نیز دراین مجموعه ملاحظه نمایید. بخش ارزشمند دیگر در این پایگاه، selecting statistics است که بازدیدکننده را گام به گام در انتخاب آزمون آماری مناسب برای تحلیل نتایج پژوهش یاری میکند. http://edu.polyu.edu.hk مرکز توسعه آموزش دانشگاه پلی تکنیک هنگکنگ را میتوان یکی از مراکز توسعه آموزش استاندارد تلقی نمود. پایگاه این مرکز حاوی اطلاعات ارزشمندی در زمینه فعالیتهای گوناگون توسعه آموزش، ازجمله: آموزش اساتید، ارزشیابی برنامهها و دروس، برنامهریزی درسی و ... میباشد. بازدید از این پایگاه برای مدیران و کارشناسان مراکز توسعه آموزش قابل توصیه است. گفتنی است که این مرکز اختصاص به دانشگاه پلی تکنیک داشته و طبعاً جنبههای خاص مراکز توسعه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی در مجموعه فعالیتهای آن به چشم نمیخورد.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
دریافت: 1386/3/9 | پذیرش: 1379/3/26 | انتشار: 1379/3/26 | انتشار الکترونیک: 1379/3/26