XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatemi Aqda M, Hatami J, Talaee E, Ahmady S. Identifying the Dimensions of Competence in Medical Education. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :144-153
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5781-fa.html
فاطمی عقدا مهناز، حاتمی جواد، طلایی ابراهیم، احمدی سلیمان. شناسایی ابعاد صلاحیت در آموزش علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24 () :144-153

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5781-fa.html


(استادیار)، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، fatemi.am@gmail.com
چکیده:   (126 مشاهده)
 
مقدمه: اولین قدم در هر موقعیت آموزشی، تعریف هدف آموزشی است. شایستگی از جمله اهداف مهم در آموزش علوم پزشکی است، از این رو هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و عناصر شایستگی در حوزه آموزش علوم پزشکی می‌باشد.
روش‌ها: این پژوهش در دو بخش تحلیل محتوای کیفی اسناد و بحث گروهی متمرکز (گروه متخصص) انجام شد. انتخاب اسناد براساس مرور محدوده و جستجوی گسترده در پایگاه‌های Science Direct و SID, PubMed, Scopus با کلیدواژه‌های صلاحیت، شایستگی، آموزش و علوم پزشکی به‌صورت هدفمند انجام شد. مشارکت‌کنندگان در بحث گروهی نیز با روش هدفمند و روش ویژه انتخاب شدند که شامل ۱۴ نفر از اساتید و دانشجویان مقطع دکتری گروه آموزش پزشکی بودند. کدگزاری و تحلیل داده‌ها براساس دو الگوی مایرینگ برای اسناد و گراندیم ولاندمن برای بحث گروهی متمرکز و اعتبار یافته‌ها از طریق مشارکت تیم پژوهش و مرورگر همتا انجام شد.
نتایج: در جستجوی گسترده ۵۷۳ سند (کتاب و مقالات) شناسایی شد. با غربالگری از طریق مرور عنوان ۲۸۲ سند و با مرور عنوان و چکیده ۲۸ سند و در ‌نهایت با مطالعه تدریجی چکیده و برخی تمام متن، ۹ سند انتخاب شد. نتایج این بخش با یافته‌های حاصل از تحلیل بحث گروهی متمرکز، ترکیب و الگوی ابعاد صلاحیت را شکل داد. بر این اساس، ابعاد صلاحیت در سه دسته کلی عاطفی، شناختی-مهارتی-تفکر، فراشناختی و ۲۲ زیرمقوله آنها قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: صلاحیت در آموزش علوم پزشکی فراتر از کسب دانش و مهارت مورد انتظار برای صدور مجوز است که اغلب در استانداردهای ملی توضیح داده شده است، صلاحیت شامل دانش و مهارت‌های قابل انتقال، خودتأملی و تفکرسطح بالاتر یا فراشناخت است که از طریق روش‌های فعال آموزشی، قابل دستیابی است.
متن کامل [PDF 716 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1403/4/6 | پذیرش: 1403/7/1 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education