XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Balooch Hasankhani M, Narouee S, Jahani Y, Haghdoost A. An Analysis of the Entrance Exam for Master's Degree in Medical Fields: Grade Point Average and Average Normalized Score in Focus. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :241-252
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5686-fa.html
بلوچ حسنخانی محمدرضا، نارویی سکینه، جهانی یونس، حقدوست علی اکبر. بررسی و تحلیل آزمون ورودی کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی: معدل و میانگین نمره‌کل تراز شده. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :241-252

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5686-fa.html


مرکز تحقیقات مدل‌سازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ، ahaghdoost@gmail.com
چکیده:   (172 مشاهده)

مقدمه: آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی هر ساله به‌منظور جذب دانشجویان برای تربیت نیروی انسانی کارآمد برگزار می­‌شود. این مطالعه با هدف تحلیل نمرات آزمون ورودی کارشناسی ارشد دانشگاه‌­های علوم پزشکی انجام شد تا با دسته­‌بندی رشته­‌ها و دانشگاه‌­ها براساس معدل و نمره تراز دانشجویان، دیدگاه دقیق­‌تری در خصوص تمایل داوطلبین به رشته‌­ها و دانشگاه­‌های مختلف بدست آید.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال 1402 در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. داده‌­ها از اطلاعات تجمیعی آزمون کارشناسی ارشد رشته­‌های گروه پزشکی سال 1401 سازمان سنجش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استخراج گردید که شامل متغیر­های دانشگاه و رشته پذیرفته‌­شده، تعداد پذیرفته‌­شده، میانگین نمره‌­کل تراز شده، معدل و جنس پذیرفته‌­شدگان بود. در کل 122 دانشگاه وارد و براساس تعداد پذیرش دانشجو به چهار دسته تقسیم شدند، سپس میزان همبستگی، کلاس­‌بندی دانشگاه­‌ها و رشته­‌های تحصیلی براساس وضعیت معدل و میانگین نمرات­‌کل تراز شده تحلیل شد. داده­‌ها با استفاده از آزمون­‌های آماری کروسکال‌والیس، من ویتنی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: بین معدل و نمره‌کل ترازشده دانشگاه‌­ها با وضعیت تعداد پذیرش اختلاف معنا‌دار آماری وجود داشت (0.05>P)، به‌طوری که دانشگاه­‌های با پذیرش خیلی‌­زیاد دارای معدل و نمره کل تراز­شده بالاتری بودند و در این بین علوم پزشکی ایران و تهران به‌ترتیب بیش‌ترین و آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران کم‌ترین معدل و میانگین نمره­‌کل­‌تراز را داشتند. در حالی که معدل دوره کارشناسی زنان به‌صورت معناداری بیش از مردان بود (0.001>P) ولی نمره­‌ترازشده آنها اختلاف معنا­داری نداشت (P=0.193). آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین معدل و میانگین نمره­‌کل­‌ترازشده پذیرفته­‌شدگان در کل دانشگاه­‌ها­ و دانشگاه‌­های با تعداد پذیرش زیاد و خیلی‌­زیاد رابطه معنا‌دار مثبت را نشان داد (0.05>P) و دانشگاه‌­ها و رشته­‌ها در سه کلاس معدل و نمره تراز بالا، متوسط و پایین قرار گرفتند.

نتیجه‌گیری: به‌طور کلی نتایج حاضر تفاوت‌ دانشگاه­‌ها و رشته­‌های مختلف را براساس معدل و نمره‌کل ترازشده مشخص کرد، دانشگاه‌هایی که تعداد دانشجوی بیش‌تری جذب می‌­نمایند، پذیرفته‌­شدگان آنان دارای معدل و نمره‌­کل تراز­شده بالاتری بودند. از این رو تحلیل دقیق نتایج آزمون­هایی از این دست، برای سیاست­گذاری بهتر ضروری است.

 
متن کامل [PDF 1141 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1402/6/14 | پذیرش: 1402/8/29 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education