XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikyar H R, Soleimani N. The Viewpoint of Faculty Members and Students of Najafabad Faculty of Medicine on Delivering Medical Courses in a Virtual Environment: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :196-206
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5658-fa.html
نیکیار حمیدرضا، سلیمانی نسیم. دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نجف‌آباد درباره قابلیت ارائه دروس تخصصی در بستر مجازی و دلایل آن؛ یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :196-206

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5658-fa.html


گروه بهداشت، دانشکده علوم پزشکی ،دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل، نجف آباد، اصفهان، ایران. ، soleymani593@gmail.com
چکیده:   (1185 مشاهده)

مقدمه: با وجود تجربه ارائه دروس تخصصی در بستر مجازی در دوران کرونا، شروع دوره‌های حضوری شک و تردیدها در مورد ارائه دروس تخصصی در بستر مجازی را به قوت خود باقی گذاشته است. هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد نجف‌آباد درباره دروس تخصصی قابل ارائه در بستر مجازی و دلایل برگزاری و عدم برگزاری این دروس به صورت مجازی است.

روش‌ها: این مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا، در جامعه آماری اساتید و دانشجویان رشته‎های بهداشت، پرستاری و مامایی و پزشکی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد نجف‎آباد انجام شد. 30 دانشجو و 14 استاد از رشته‎های مختلف به روش نمونه‎گیری هدفمند برای انجام مصاحبه نیمه‎ساختاریافته انتخاب شدند. مدت انجام مصاحبه برای دانشجویان 15 تا 20 دقیقه و برای اساتید حدود 50 تا 90 دقیقه به‌طول انجامید. انجام مصاحبه‎ها تا زمان اشباع داده‎ها ادامه یافت. تحلیل داده‎ها به روش تحلیل محتوای موضوعی و روایی و پایایی نتایج به شیوه پرسش از همکار و بررسی توسط اعضاء انجام شد.

نتایج: دانشجویان و اساتید تمام دروس پایه و تخصصی نظری را قابل ارائه در بستر مجازی می‌دانند. در بررسی داده‎های کیفی دلایل اساتید و دانشجویان برای برگزاری و عدم برگزاری دروس تخصصی در بستر مجازی در 23 طبقه فرعی و دو طبقه کلی نگرشی (استفاده بهینه از زمان، کاهش هزینه، فرار از تدریس ضعیف اساتید) و مهارت‌های فنی و تکنیکی (مدیریت بهتر کلاس‌های با جمعیت زیاد، استفاده از فناوری‌های نوین در تدریس) طبقه بندی گردید.

نتیجه‌گیری: نتیجه مطالعه نشان‎دهنده استدلال‎های موافق و مخالف در مورد ارائه دروس تخصصی در بستر مجازی است. از این دیدگاه‎ها استنباط‎هایی می‎شود که به اصلاح روند برگزاری و ارائه دروس در بستر مجازی کمک می‎کند.

 
متن کامل [PDF 782 kb]   (361 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1402/4/1 | پذیرش: 1402/5/24 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education