Nikyar H R, Soleimani N. The Viewpoint of Faculty Members and Students of Najafabad Faculty of Medicine on Delivering Medical Courses in a Virtual Environment: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :196-206
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5658-fa.html
نیکیار حمیدرضا، سلیمانی نسیم. دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نجفآباد درباره قابلیت ارائه دروس تخصصی در بستر مجازی و دلایل آن؛ یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23
() :196-206
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5658-fa.html
گروه بهداشت، دانشکده علوم پزشکی ،دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل، نجف آباد، اصفهان، ایران. ، soleymani593@gmail.com
چکیده: (1185 مشاهده)
مقدمه: با وجود تجربه ارائه دروس تخصصی در بستر مجازی در دوران کرونا، شروع دورههای حضوری شک و تردیدها در مورد ارائه دروس تخصصی در بستر مجازی را به قوت خود باقی گذاشته است. هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد نجفآباد درباره دروس تخصصی قابل ارائه در بستر مجازی و دلایل برگزاری و عدم برگزاری این دروس به صورت مجازی است.
روشها: این مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا، در جامعه آماری اساتید و دانشجویان رشتههای بهداشت، پرستاری و مامایی و پزشکی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد نجفآباد انجام شد. 30 دانشجو و 14 استاد از رشتههای مختلف به روش نمونهگیری هدفمند برای انجام مصاحبه نیمهساختاریافته انتخاب شدند. مدت انجام مصاحبه برای دانشجویان 15 تا 20 دقیقه و برای اساتید حدود 50 تا 90 دقیقه بهطول انجامید. انجام مصاحبهها تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای موضوعی و روایی و پایایی نتایج به شیوه پرسش از همکار و بررسی توسط اعضاء انجام شد.
نتایج: دانشجویان و اساتید تمام دروس پایه و تخصصی نظری را قابل ارائه در بستر مجازی میدانند. در بررسی دادههای کیفی دلایل اساتید و دانشجویان برای برگزاری و عدم برگزاری دروس تخصصی در بستر مجازی در 23 طبقه فرعی و دو طبقه کلی نگرشی (استفاده بهینه از زمان، کاهش هزینه، فرار از تدریس ضعیف اساتید) و مهارتهای فنی و تکنیکی (مدیریت بهتر کلاسهای با جمعیت زیاد، استفاده از فناوریهای نوین در تدریس) طبقه بندی گردید.
نتیجهگیری: نتیجه مطالعه نشاندهنده استدلالهای موافق و مخالف در مورد ارائه دروس تخصصی در بستر مجازی است. از این دیدگاهها استنباطهایی میشود که به اصلاح روند برگزاری و ارائه دروس در بستر مجازی کمک میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1402/4/1 | پذیرش: 1402/5/24 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول