XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjbar T, Heydari M. The Structural Model of Job Resources for the Promotion of Innovative Work Behavior of faculty members, Mediated by Job Engagement: A study in Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :166-175
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5622-fa.html
رنجبر طاهره، حیدری مرضیه. الگوی ساختاری مدل منابع شغلی برای ارتقای رفتار کاری نوآورانه اعضای هیات‌علمی با میانجی‌گری اشتیاق شغلی: مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :166-175

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5622-fa.html


گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، شیراز، فارس، ایران. ، t2411179359@gmail.com
چکیده:   (1253 مشاهده)

مقدمه: رفتارهای نوآورانه اعضای هیات‌علمی پیش شرط لازم برای اثربخشی آموزشی و پژوهشی آنها می‎باشد و کمک می‌کند آنها به‌طور موثر در کلاس درس و کارهای پژوهشی اثربخشی بالاتری داشته باشند. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر الگوی ساختاری منابع شغلی بر ارتقای رفتارکاری نوآورانه با میانجی‌گری اشتیاق شغلی انجام شده است.

روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه­ی آماری این پژوهش کلیه‎ی اعضای هیات‌علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز (481 نفر) می­باشند. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران نمونه 214 نفری به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردید. برای اندازه­گیری رفتارکاری نوآورانه از پرسشنامه کانتر، اشتیاق شغلی شوفلی همکاران، استقلال شغلی مورگسون و هامفریو پاداش و قدردانی از پرسشنامه باقر همکاران استفاده گردید. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب­ آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد تایید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدل­سازی معادلات ساختاری فرضیه‌های تحقیق تجزیه و تحلیل گردید.

نتایج: نتایج بیانگر آن بود که استقلال شغلی تأثیر مثبت و معناداری بر رفتارکاری نوآورانه (000/0=p) و اشتیاق شغلی (002/0=p) دارد و پاداش و قدردانی نیز بر رفتارکاری نوآورانه (004/0=p) و اشتیاق شغلی (000/0=p) تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین اشتیاق شغلی نقش میانجی در رابطه بین استقلال شغلی (001/0=p) و پاداش و قدردانی (012/0=p) با رفتارکاری نوآورانه ایفا می‌کند.

نتیجه‌گیری: با فراهم نمودن زمینه استقلال شغلی و پاداش و قدردانی از اعضای هیات‌علمی می‌توان اشتیاق به کار آ نها را افزایش داده و باعث ارتقای رفتارکاری نوآورانه اعضای هیات‌علمی گردید.

تازه‌های تحقیق
طاهره رنجبر: Google Scholar,Pubmed


 
متن کامل [PDF 765 kb]   (407 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1401/12/26 | پذیرش: 1402/4/6 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education