Rohi safaie S, Fotohi P, Vash ُ. Examining the views of students and professors on the
implementation of the logbook of clinical skills of the Bachelor of Anesthesiology based on the state-of-the-art educational curriculum. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :63-70
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5607-fa.html
روحی صفایی سمیرا، فتوحی پرویز، وش سمیرا. بررسی دیدگاه دانشجویان و اساتید از اجرای لاگبوک مهارتهای بالینی کارشناسی هوشبری بر اساس آخرین کوریکولوم آموزشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23
() :63-70
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5607-fa.html
گروه آموزشی هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج ، ایران ، fotohiparviz5818@gmail.com
چکیده: (1520 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی بالینی از مهمترین حیطههای آموزشی دانشجویان علوم پزشکی. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان و اساتید از اجرای لاگبوک مهارتهای بالینی کارشناسی هوشبری بر اساس آخرین کوریکولوم آموزشی انجام شد.
روشها: این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی، در سال 1400 با حضور 10 نفر از اساتید و 75 نفر از دانشجویان کارآموزی و کارورزی کارشناسی پیوسته هوشبری در پژوهش به شیوه سرشماری انجام گرفت. پس از نیازسنجی و جستجو در منابع و استفاده از تجارب سایر دانشگاهها در سایتهای گروههای آموزشی، با استفاده از اصول طراحی 12گانه لاگبوک بالینی، مطابق با آخرین بازنگری برنامه آموزشی تهیه گردید. پس از طراحی و اجرا در طول یک ترم، با استفاده از پرسشنامهای برگرفته از مطالعات دیگر اقدام به ارزشیابی لاگبوک از دیدگاه دانشجویان و اساتید گردید. نتایج با استفاده آمار توصیفی، تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: نمرات ارزشیابی لاگبوک از نظر اساتید 428/9±7/64 (از مجموع 84 نمره)و دانشجویان 081/12±704/52 هر دو در سطح مطلوب قرار داشت. از نظر اساتید، بالاترین نمرات به ابعاد کیفیت محتوا و کمترین ضرورت استفاده از لاگبوک اختصاص یافت و از نظر دانشجویان بیشترین نمرات به نحوه تکمیل لاگبوک و کمترین پیامدهای مورد نظر در طراحی فرمت و فرآیند داده شد.
نتیجهگیری: با توجه به مطلوب بودن سطح نمرات استادان و دانشجویان این مطالعه نسبت به لاگبوگ طراحی شده، میتوان در ارزشیابی مهارتهای بالینی رشتههای مختلف نیز از این الگو استفاده نمود. همچنین میتوان با استفاده از الکترونیکیسازی لاگبوک جهت دسترسی و اثربخشی بهتر و کاهش هزینهها گام برداشت.
تازههای تحقیق
پرویرفتوحی: Google Scholar
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي مهارتهاي باليني دریافت: 1401/11/14 | پذیرش: 1402/1/26 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول