مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، maryamavizhgan@gmail.com
چکیده: (66 مشاهده)
تدریس فعالیت متقابل بین یاددهنده و یادگیرنده است که بر اساس طرحی منظم و هدفدار و به قصد ایجاد یادگیری در یادگیرندگان انجام میشود(1). روش تدریس از جمله مؤلفههای اصلی برنامه درسی و از مراحل مهم طراحی آموزشی محسوب میشود(2). با توجه به مشکلات روشهای سنتی تدریس در آماده نمودن حرفهای دانشجویان، باید شیوههای آموزشی را برگزید که قادر به تقویت قدرت استدلال، قضاوت و تصمیمگیری دانشجویان باشد(3). از طرف دیگر فراهم کردن زمینههای ارتقای شغلی میتواند در افزایش بهرهوری اساتید و کارایی درونی و بیرونی دانشگاهها مؤثر باشد(4). در همین راستا مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به عنوان یکی از مدیریتهای وابسته به حوزه معاونت آموزشی دانشگاه، حمایـتهای تخصصی خود را در زمینه توسعه یاددهی-یادگیری در دو حوزه آموزش حضوری و مجازی تدوین نمود. توسعه روشهای یاددهی یادگیری جزء استانداردهای اعتباربخشی مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی می باشد و لازم است برای ارتقای آن برنامه مدونی وجود داشته باشد و بطور مستمر پیگیری گردد. هدف معرفی شش برنامه شامل اساتید، مدیریت برنامه درسی، ارتقای عرصههای آموزش بالینی، بازخورد، تقدیر از اساتید برگزیده و ترویج نوآوریهای آموزشی برای توسعه روشهای یاددهی- یادگیری است:
Avizhgan M. The written program for the development of teaching and learning methods of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :25-29 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5582-fa.html
آویژگان مریم. برنامه مدون توسعه روشهای یاددهی یادگیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :25-29