Golmohammadi M, Rezapour Mirsaleh Y, Soltani M, Naderi M. Structural Equations Modeling of the Effect of Family Support on Academic Achievement with the Mediating Role of Career Path
Self-Efficacy among Paramedical Students. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :185-195
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5569-fa.html
گل محمدی محمدرضا، رضاپور میرصالح یاسر، سلطانی مجتبی، نادری مریم. مدلیابی معادلات ساختاری تأثیر حمایت خانواده بر پیشرفت تحصیلی
با نقش واسطهای خودکارآمدی مسیر شغلی در دانشجویان پیراپزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23
() :185-195
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5569-fa.html
گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، یزد، ایران ، y.rezapour@ardakan.ac.ir
چکیده: (858 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت تحصیلی از مهمترین مشکلات فراروی نظام آموزشی دانشگاهها است که بررسی عوامل تأثیرگذار بر آن، اهمیت به سزایی دارد. از اینرو، پژوهش حاضر، با هدف مدلیابی معادلات ساختاری تأثیر حمایت خانواده بر پیشرفت تحصیلی با نقش واسطهای خودکارآمدی مسیر شغلی در دانشجویان پیراپزشکی انجام شد.
روشها: روش پژوهش، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکدههای پیراپزشکی استان یزد در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از این میان، برای نمونه پژوهش، 300 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای خودکارآمدی در تصمیمگیری شغلی، حمایت اجتماعی (مقیاس خانواده) و سنجش معدل دانشجو در ترم گذشته جمعآوری و با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS-23 و AMOS-22 جهت مدلیابی ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: اثر مستقیم حمایت خانواده بر خودکارآمدی مسیر شغلی (05/0>P و 236/0=β) و پیشرفت تحصیلی (05/0>P و 161/0=β) معنادار بوده است. همچنین، اثر مستقیم خودکارآمدی مسیر شغلی بر پیشرفت تحصیلی معنادار بوده است (01/0>P و 445/0=β). علاوه بر این، اثر غیرمستقیم حمایت خانواده بر پیشرفت تحصیلی بهواسطهی متغیر خودکارآمدی مسیر شغلی معنادار بوده است (01/0>P و 105/0=β).
نتیجهگیری: بنابراین، بر طبق نتایج بدست آمده از این پژوهش، میتوان با ارتقای حمایت خانواده و بهبود خودکارآمدی مسیر شغلی دانشجویان، زمینه پیشرفت تحصیلی آنان را مهیا نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1401/9/5 | پذیرش: 1402/4/20 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول