گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، amehdad@khuisf.ac.ir
چکیده: (25 مشاهده)
مقدمه: یکی از شاخصهای تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانشجویان، ادراک خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- اجتماعی لنت و براون (Brown & Lent) بر ادراک خودکارآمدی تحصیلی و مؤلفههای زیرمجموعه آن (خودکارآمدی آینده تحصیلی، خودکارآمدی مهارتهای تحصیلی و خودکارآمدی عملکرد تحصیلی) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. روشها: پژوهش از نوع نیمه تجربی بود. جامعهی آماری کلیهی دانشجویان مشروطی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که از آنها 60 دانشجو با روش نمونهگیری آسان انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، مشاوره شناختی اجتماعی لنت و براون و گروه کنترل مشاوره جاری مرکز مشاوره دانشگاه را دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان بود. آزمونهای استنباطی استفاده شده در این تحقیق شامل آنالیز واریانس (One-way analysis of variance)، آزمون تی مستقل (Independent t test) و در نهایت تحلیل کوواریانس (ANCOVA) بود. نتایج: در گروه آزمایش پس از انجام مداخله، میانگین نمره خودکار آمدی از3/14±5/92 به 8/13±9/96(از مجموع 130 نمره) و در گروه کنترل از 9/8±7/94 به 0/9±5/95 تغییر یافت. تغییر نمره خود کارآمدی در گروه شناحتی اجتماعی 4/4 در مقابل 7/. در گروه کنترل بود. یافتههای پژوهش نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در ادراک خود کارآمدی تحصیلی و دو مؤلفه خود کارآمدی مهارت تحصیلی و خودکارآمدی عملکرد تحصیلی تفاوت معنادار وجود داشت (05/0p>). نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر مؤثر بودن روش مشاوره شناختی اجتماعی لنت و براون در بهبود خودکارآمدی تحصیلی پیشنهاد میشود مراکز مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی در مشاوره دانشجویان دچار افت تحصیلی از این روش استفاده نمایند.
Sohrabi A, Mehdad A, Sadeghi A, Aghaei A. Investigating the impact of Lent and Brown social cognitive therapy on the components of academic self-efficacy perception of students at Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :305-313 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5517-fa.html
سهرابی آیت، مهداد علی، صادقی احمد، آقایی اصغر. اثربخشی مشاوره شناختی اجتماعی لنت و براون بر مؤلفههای ادراک
خود کارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1401; 22 () :313-305