XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi A, Mehdad A, Sadeghi A, Aghaei A. Investigating the impact of Lent and Brown social cognitive therapy on the components of academic self-efficacy perception of students at Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :305-313
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5517-fa.html
سهرابی آیت، مهداد علی، صادقی احمد، آقایی اصغر. اثربخشی مشاوره شناختی اجتماعی لنت و براون بر مؤلفه‌های ادراک خود کارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :305-313

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5517-fa.html


گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، amehdad@khuisf.ac.ir
چکیده:   (499 مشاهده)
مقدمه: یکی از شاخص‌های تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانشجویان، ادراک خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- اجتماعی لنت و براون (Brown & Lent) بر ادراک خودکارآمدی تحصیلی و مؤلفه‌های زیرمجموعه آن (خودکارآمدی آینده تحصیلی، خودکارآمدی مهارت‌های تحصیلی و خودکارآمدی عملکرد تحصیلی) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت.
روش‌ها: پژوهش از نوع نیمه تجربی بود. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی دانشجویان مشروطی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که از آنها 60 دانشجو با روش نمونه‌گیری آسان انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، مشاوره شناختی اجتماعی لنت و براون و گروه کنترل مشاوره جاری مرکز مشاوره دانشگاه را دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان بود. آزمون‌های استنباطی ‌استفاده شده در این تحقیق شامل آنالیز واریانس (One-way analysis of variance)، آزمون تی مستقل (Independent t test) و در نهایت تحلیل کوواریانس (ANCOVA) بود.
نتایج: در گروه آزمایش پس از انجام مداخله، میانگین نمره خودکار آمدی از3/14±5/92 به 8/13±9/96(از مجموع 130 نمره) و در گروه کنترل از 9/8±7/94 به 0/9±5/95 تغییر یافت. تغییر نمره خود کارآمدی در گروه شناحتی اجتماعی 4/4 در مقابل 7/. در گروه کنترل بود. یافته‌‌های پژوهش نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در ادراک خود کارآمدی تحصیلی و دو مؤلفه خود کارآمدی مهارت تحصیلی و خودکارآمدی عملکرد تحصیلی تفاوت معنا‌دار وجود داشت (05/0p>).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر مؤثر بودن روش مشاوره شناختی اجتماعی لنت و براون در بهبود خودکارآمدی تحصیلی پیشنهاد می‌شود مراکز مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی در مشاوره دانشجویان دچار افت تحصیلی از این روش استفاده نمایند.




تازه‌های تحقیق
 علی مهداد:
 Google Scholar
متن کامل [PDF 1067 kb]   (246 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مطالعات تطبيقي
دریافت: 1401/5/17 | پذیرش: 1401/9/1 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education