Asadi F, Dashti S, Araste A. Relationship between mission and job satisfaction with the quality of teaching faculty members during the virtual education under the coronavirus pandemic conditions. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :181-189
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5430-fa.html
اسدی فریبا، دشتی سعید، اراسته آزاده. ارتباط رسالت و رضایت شغلی با کیفیت تدریس اعضای هیأتعلمی در زمان آموزشهای مجازی اپیدمی کرونا. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22
() :181-189
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5430-fa.html
دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند. ، azadearaste@yahoo.com
چکیده: (811 مشاهده)
مقدمه: داشتن رسالت و رضایت شغلی بالا در اعضای هیأتعلمی که به عنوان ارکان تعلیم و تربیت هر دانشگاه به حساب میآیند، از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت و رسالت شغلی اعضای هیأتعلمی و همبستگی آن با کیفیت تدریس در زمان آموزشهای مجازی اپیدمی کرونا انجام شد.
روشها: دراین مطالعه توصیفی همبستگی 83 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1399 شرکت نمودند. نمونهها به صورت در دسترس و از طریق رسانههای اجتماعی با استفاده از دو پرسشنامهی استاندارد رسالت شغلی دیک (Dick ) و رضایت شغلی مینه سوتا (Minnesota) به صورت آنلاین جمعآوری شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمونهای اسپیرمن وکروسکال والیس) تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: در این مطالعه میانگین نمره رسالت و رضایت شغلی افراد شرکتکننده به ترتیب 5/13± 56/92 (از مجموع120 نمره ) و
±9/29 72/64 (از مجموع 95 نمره) به دست آمد. بین رضایت شغلی و کیفیت تدریس همبستگی مثبت معناداری به دست آمد (04/0p= و 23/0r=) در حالی که بین رسالت شغلی با کیفیت تدریس همبستگی معناداری مشاهده نگردید (19/0p= و 28/0-r=) هیچ یک از متغیرهای جنسیت، سابقه خدمت، مرتبه علمی، دارا بودن مسؤولیت اجرایی، وضعیت تأهل، نوع استخدام و میزان تحصیلات با رسالت و رضایت شغلی همبستگی معناداری نداشتند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به منظور افزایش کیفیت تدریس لازم است مدیران منابع رضایت و عدم رضایت شغلی اعضای هیأتعلمی را بخوبی شناسایی و در جهت بهبود آن توجه ویژه داشته باشند.
تازههای تحقیق
آزاده اراسته: Google Scholar ,Pubmed
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي استاد دریافت: 1400/12/10 | پذیرش: 1401/3/21 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول