XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakiba E, Abolhadi F, Sadeghi M. Assessing the Quality of Academic Life of Medical and Dental Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in the Corona Epidemic. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :548-556
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5366-fa.html
شکیبا الهام، ابوالهادی فرزانه، صادقی مصطفی. کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در دوران اپیدمی کرونا. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :548-556

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5366-fa.html


کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران. ، abolhadi591@yahoo.com
چکیده:   (1351 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان از سودبران آموزش عالی هستند و پایین بودن کیفیت زندگی تحصیلی آنان موجب اختلال در یادگیری می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در دوران اپیدمی کرونا در سال 1400انجام شد.
روش‌ها:  در این پژوهش توصیفی مقطعی جامعه آماری شامل 193 دانشجوی بالینی پزشکی (80 نفر) و دندانپزشکی (73 نفر) دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1400 بود که به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه معارف‌وند و همکاران استفاده گردید. برای توصیف داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون­های ANONA، T-test و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
نتایج: دانشجویان با میانگین سنی 65/1±67/23 سال (25-20) شرکت کردند. میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت زندگی دانشجویان دندانپزشکی 48/0±73/2 (از مجموع 5 نمره) و دانشجویان پزشکی 51/0±47/2 بود. در هر دو گروه بیش‌ترین میانگین به حیطه آموزش و خدمات آموزشی و کم‌ترین به حیطه خدمات رفاهی تعلق گرفت. فقط در حیطه پژوهش به طور معناداری میانگین نمره کیفیت زندگی دانشجویان دندانپزشکی بیش‌تر از پزشکی بود(001/0= p، 51/5 t=).
نتیجه‌گیری: کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی و پزشکی متوسط ارزیابی شد. پیشنهاد می‌گردد مسؤولین دانشگاه با توجه به شرایط، خدمات بیش‌تری در اختیار دانشجویان قرار دهند.
متن کامل [PDF 538 kb]   (542 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1400/7/25 | پذیرش: 1400/10/8 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education