Tahani B, Omid A, Malek Ahmadi P, Movahedian B. Revising the theoretical, practical, and workshop evaluation checklists of the dental school at Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :426-438
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5296-fa.html
طحانی بهاره، امید اطهر، ملک احمدی پریسا، موحدیان بیتا. بازبینی فرمهای ارزشیابی تدریس نظری، آموزش بالینی و عملی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :426-438
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5296-fa.html
(دانشیار)، گروه دندانپزشکی جامعه نگر، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، پژوهشکده علوم دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، tahani@dnt.mui.ac.ir
چکیده: (1205 مشاهده)
مقدمه: باتوجه به اهمیت ارزشیابی و نیاز بهکارگیری ابزار مناسب جهت ارزشیابی دروس، این مطالعه با هدف بازبینی فرمهای ارزشیابی دروس دانشکده دندانپزشکی متناسب با ماهیت دروس این رشته انجام شد.
روشها: مطالعه کمی (توصیفی) و کیفی (گروه متمرکز) حاضر درسال 1398-1399 در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. چهار فرم ارزشیابی تدریس نظری، آموزش علمی، آموزش بالینی و کارگاهی در بین اعضای هیأتعلمی دانشکده توزیع و توسط اساتید گروهها تکمیل گردید. سپس توسط ۴۸ نفر از اعضای پنل اطلاعات جمعآوری شده، با محاسبه میانگین، میانه، نما و شاخص اعتبار محتوا مورد آنالیز قرار گرفت. در راند دوم دلفی باتشکیل گروه مجازی و دعوت اعضای پنل، سؤالات فرم ارزشیابی دروس با نمرات پایین اعتبار محتوا و میانه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و اصلاحات لازم صورت گرفت.
نتایج: بیشترین تغییرات در فرمهای آموزش عملی اعمال شد. فرمهای تدریس نظری در چهار حیطه برنامهریزی، محتوا ومنابع، ارائه درس و ارزشیابی با تعداد ۱۸ سؤال نهایی گردید. همچنین فرمهای بالینی و عملی در چهار حیطه برنامهریزی، روش یادگیری و یاددهی، امکانات و فضا، ارزشیابی و پیامدها طبقهبندی شدند. فرم آموزش بالینی با تعداد ۱۲ سؤال و فرم آموزش عملی با ۱۶سؤال، باز طراحی شد. فرم کارگاهی مرکز توسعه آموزش پزشکی بدون هیچ تغییری مورد تصویب اعضای پنل قرار گرفت.
نتیجهگیری: ایرادات محتوایی و نگارشی فرمهای ارزشیابی با نظر اعضای هیأتعلمی دانشکده دندانپزشکی، مورد اصلاح، بازبینی و کوتاهسازی قرار گرفت و مورد توافق جمعی قرار گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي استاد دریافت: 1400/4/7 | پذیرش: 1400/7/17 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول