(استاد)، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، jouybari@goums.ac.ir
چکیده: (1082 مشاهده)
مقدمه: تجربه تحصیل در دوره دکتری تخصصی اغلب به صورت مرحله گذر از دانشجویی به تبدیل به یک عضو هیأتعلمی در نظر گرفته میشود که مستلزم یادگیریهای زیاد و تحولات فردی قابل ملاحظهای است. این مطالعه با هدف تبیین تجارب دانشجویان از تحصیل در دوره دکتری پرستاری انجام شد.
روشها: این مطالعه کیفی در سال 1398 با مشارکت 9 دانشجوی پرستاری مقطع دکتری و با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انجام گردید. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای انفرادی نیمه ساختار استفاده شد. مصاحبهها ضبط و خط به خط دست نویس و دادهها با رویکرد پدیدارشناسی "ون منن (Van Manen's)" تحلیل شد. برای استحکام مطالعه از بازگشت دادهها به شرکت کنندگان استفاده گردید.
نتایج: از تحلیل دادهها سه مضمون اصلی "گذر از مسیر سنگلاخ تحصیلی، کسب بصیرت، کسب قدرت و شان حرفهای" و شش مضمون فرعی(مسیر پرپیچ و خم تحصیل، اهرم رنج و لذت، تغییر دیدگاه، رشد و توسعه فردی، مسؤولیتپذیری و پاسخگویی حرفهای، تصویر مثبت حرفه در جامعه) استخراج گردید.
نتیجهگیری: دانشجویان دکتریی پرستاری مسیر پر پیچ و خمی را تجربه میکنند و در این گذر بر این باورند که به درک و بصیرت بیشتری از حرفه پرستاری دست یافتهاند و دیدگاه آنها به زندگی و ماهیت واقعی پرستاری تغییر مییابد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1400/3/8 | پذیرش: 1400/8/12 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول