XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimpour Z, Sanagoo A, Jouybari L. Explain Lived Educational Experiences as A Doctoral Student In Nursing. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :491-501
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5277-fa.html
ابراهیم پور زینب، ثناگو اکرم، جوییاری لیلا. تبیین تجارب زیسته تحصیلی به عنوان دانشجوی دکتری پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :491-501

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5277-fa.html


(استاد)، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، jouybari@goums.ac.ir
چکیده:   (833 مشاهده)
مقدمه: تجربه تحصیل در دوره دکتری تخصصی اغلب به صورت مرحله گذر از دانشجویی به تبدیل به یک عضو هیأت‌علمی در نظر گرفته می‌شود که مستلزم یادگیری‌های زیاد و تحولات فردی قابل ملاحظه‌ای است. این مطالعه با هدف تبیین تجارب دانشجویان از تحصیل در دوره دکتری پرستاری انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه کیفی در سال 1398 با مشارکت 9 دانشجوی پرستاری مقطع دکتری و با استفاده از روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انجام گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های انفرادی نیمه ساختار استفاده شد. مصاحبه‌ها ضبط و خط به خط دست نویس و داده‌ها با رویکرد پدیدارشناسی "ون منن (Van Manen's)" تحلیل شد. برای استحکام مطالعه از بازگشت داده‌ها به شرکت کنندگان استفاده گردید.
نتایج: از تحلیل داده‌ها سه مضمون اصلی "گذر از مسیر سنگلاخ تحصیلی، کسب بصیرت، کسب قدرت و شان حرفه‌ای" و شش مضمون فرعی(مسیر پرپیچ و خم تحصیل، اهرم رنج و لذت، تغییر دیدگاه، رشد و توسعه فردی، مسؤولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی حرفه‌ای، تصویر مثبت حرفه در جامعه) استخراج گردید.
نتیجه‌گیری: دانشجویان دکتریی پرستاری مسیر پر پیچ و خمی را تجربه می‌کنند و در این گذر بر این باورند که به درک و بصیرت بیش‌تری از حرفه پرستاری دست یافته‌اند و دیدگاه آنها به زندگی و ماهیت واقعی پرستاری تغییر می‌یابد.
متن کامل [PDF 444 kb]   (407 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1400/3/8 | پذیرش: 1400/8/12 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education