[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 68-81 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان انطباق محتوای برنامه درسی دندانپزشکی عمومی با نیازهای شغلی از دیدگاه دندانپزشکان شاغل بیرجند
زهرا رضایی ، خیرالنساء رمضان زاده، حمید عباس زاده
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، hamidabbaszade@yahoo.com
چکیده:   (197 مشاهده)
مقدمه: کوریکولوم نیاز به ارزیابی مجدد حین اجرا دارد. توانمندی پایین فارغ‌التحصیلان می‌تواند به عدم انطباق محتوای کوریکولوم با نیاز شغلی مربوط باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان انطباق محتوای برنامه درسی دندانپزشکی عمومی با نیازهای شغلی از دیدگاه دندانپزشکان شاغل در شهر بیرجند به همراه ارزیابی مهارت دندانپزشکان در ابتدای شروع به کار در سال 1399انجام شد.
روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود و در سال 1399 در بیرجند انجام شد. گروه هدف دندانپزشکان عمومی شهر بیرجند (85نفر)بود که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزارﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات دموگرافیک، میزان انطباق محتوا برنامه درسی با نیاز شغلی (شامل 6 زیر گروه، 93 سؤال دروس تئوری قبل و بعد از علوم پایه، دروس عملی قبل و بعد از علوم پایه، دروس پره کلینیک و کارورزی) و مهارت دندانپزشک در ابتدای شروع به کار (51 سؤال) با مقیاس 5 گزینه‌ای لیکرت بود. لینک پرسشنامه الکترونیک برای دندانپزشکان ازطریق پیام رسان‌های اجتماعی (تلگرام و واتساپ) ارسال شد. داده‌ها توسط نرم‌افزار اکسل 2013 و با استفاده از آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: تعداد74 پرسشنامه توسط دﻧﺪاﻧﭙﺰﺷﻜﺎن تکمیل  و تحلیل شد. در دروس علوم پایه دو درس علوم تشریحی (882/0±565/3) و سلامت دهان و جامعه (961/0±42/3) بیش­ترین و انگل‌شناسی (85/0±116/2) و ﺑﻴﻮﺷﻴﻤﻲ (98/0±159/2) ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ انطباق با نیاز شغلی  را داشت. در سایر دروس، انطباق با نیاز شغلی در حد مطلوب بود. میزان مهارت دندانپزشکان پیرامون درمان سینوس بازشده، فوریت‌های پزشکی، ساخت پلاک ارتودنسی و جراحی افزایش طول تاج بسیار کم بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به میزان انطباق کم  برخی دروس نظری و عملی علوم پایه، استفاده از روش‌های نوین آموزشی نظیر ادغام افقی یا عمودی کوریکولوم جهت برقراری ارتباط بین علوم پایه و بالینی ضروری است.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، رشته دندانپزشکی، مهارت شغلی، دندانپزشک.
متن کامل [PDF 508 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1399/8/3 | پذیرش: 1399/10/15 | انتشار: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Z, Ramazanzade K, Abbaszadeh H. The degree of compliance of the content of the general dentistry curriculum with job needs from the perspective of dentists in Birjand. Iranian Journal of Medical Education. 2021; 21 :68-81
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5168-fa.html

رضایی زهرا، رمضان زاده خیرالنساء، عباس زاده حمید. میزان انطباق محتوای برنامه درسی دندانپزشکی عمومی با نیازهای شغلی از دیدگاه دندانپزشکان شاغل بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :68-81

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5168-fa.html



جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319