XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Z, Ramazanzade K, Abbaszadeh H. The degree of compliance of the content of the general dentistry curriculum with job needs from the perspective of dentists in Birjand. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :68-81
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5168-fa.html
رضایی زهرا، رمضان زاده خیرالنساء، عباس زاده حمید. میزان انطباق محتوای برنامه درسی دندانپزشکی عمومی با نیازهای شغلی از دیدگاه دندانپزشکان شاغل بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :68-81

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5168-fa.html


(دانشیار)، گروه پاتولوژی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، hamidabbaszade@yahoo.com
چکیده:   (1750 مشاهده)
مقدمه: کوریکولوم نیاز به ارزیابی مجدد حین اجرا دارد. توانمندی پایین فارغ‌التحصیلان می‌تواند به عدم انطباق محتوای کوریکولوم با نیاز شغلی مربوط باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان انطباق محتوای برنامه درسی دندانپزشکی عمومی با نیازهای شغلی از دیدگاه دندانپزشکان شاغل در شهر بیرجند به همراه ارزیابی مهارت دندانپزشکان در ابتدای شروع به کار در سال 1399انجام شد.
روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود و در سال 1399 در بیرجند انجام شد. گروه هدف دندانپزشکان عمومی شهر بیرجند (85نفر)بود که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزارﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات دموگرافیک، میزان انطباق محتوا برنامه درسی با نیاز شغلی (شامل 6 زیر گروه، 93 سؤال دروس تئوری قبل و بعد از علوم پایه، دروس عملی قبل و بعد از علوم پایه، دروس پره کلینیک و کارورزی) و مهارت دندانپزشک در ابتدای شروع به کار (51 سؤال) با مقیاس 5 گزینه‌ای لیکرت بود. لینک پرسشنامه الکترونیک برای دندانپزشکان ازطریق پیام رسان‌های اجتماعی (تلگرام و واتساپ) ارسال شد. داده‌ها توسط نرم‌افزار اکسل 2013 و با استفاده از آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: تعداد74 پرسشنامه توسط دﻧﺪاﻧﭙﺰﺷﻜﺎن تکمیل  و تحلیل شد. در دروس علوم پایه دو درس علوم تشریحی (882/0±565/3) و سلامت دهان و جامعه (961/0±42/3) بیش­ترین و انگل‌شناسی (85/0±116/2) و ﺑﻴﻮﺷﻴﻤﻲ (98/0±159/2) ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ انطباق با نیاز شغلی  را داشت. در سایر دروس، انطباق با نیاز شغلی در حد مطلوب بود. میزان مهارت دندانپزشکان پیرامون درمان سینوس بازشده، فوریت‌های پزشکی، ساخت پلاک ارتودنسی و جراحی افزایش طول تاج بسیار کم بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به میزان انطباق کم  برخی دروس نظری و عملی علوم پایه، استفاده از روش‌های نوین آموزشی نظیر ادغام افقی یا عمودی کوریکولوم جهت برقراری ارتباط بین علوم پایه و بالینی ضروری است.
متن کامل [PDF 508 kb]   (513 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1399/8/3 | پذیرش: 1399/10/15 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education