[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 298-309 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی دانش‌آموختگان مامایی
ایمانه خاکی ، نرگس اسکندری ، هدی احمری طهران، ساره باکویی، عصمت جعفربگلو، زهره خلجی نیا، مرضیه رئیسی، ناهید مهران، فاطمه سادات موسوی، حانیه رحیمی
دانشگاه علوم پزشکی قم ، neskandari@muq.ac.ir
چکیده:   (857 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی نیازهای آموزشی و برنامه‌ریزی آموزشی بر مبنای آن می‌تواند گام مثبتی در جهت بهبود کیفیت ارائه خدمات مامایی باشد. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی رشته مامایی در شهرستان قم و در راستای تقویت آموزش مامایی پاسخ‌گو انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه ترکیبی اکتشافی در دو بخش شامل یک مطالعه کیفی (تحلیل محتوا) با هدف تعیین نیازهای آموزشی و یک مطالعه کمی از نوع مقطعی با هدف اولویت‌بندی نیازهای آموزشی طراحی گردید. در مرحله اول نیازهای آموزشی دانشجویان مامایی با کمک نمونه‌گیری هدف‌مند و پرسشنامه نیمه ساختار یافته جمع‌آوری و با کمک تحلیل محتوای کیفی استخراج و دسته‌بندی گردید. در مرحله دوم مطالعه با استفاده از تکنیک دلفی و با بهره‌گیری از نظرات اعضای هیأت‌علمی گروه مامایی، نیازهای آموزشی اولویت‌بندی شد. مدیریت داده‌ها در بخش کیفی با کمک نرم‌افزار MAXQDA-10 و در بخش کمی توسط آماره‌های توصیفی (میانگین امتیازات و توافق خبرگان) به صورت دستی انجام شد.
نتایج: 39 نفر از دانش‌آموختگان رشته مامایی به سؤالات بخش کیفی پاسخ دادند. نظرات متخصصان و صاحب نظران به شیوه تحلیل محتوا، تحلیل و در 289 کد، 73 طبقه و 13 طبقه اصلی در بخش کمی بیش‌ترین اولویت (نمره 5) به موضوعات زیر اختصاص یافت: درخواست و تفسیر آزمایشات کاربردی در مامایی، ارزیابی سلامت جنین، نسخه‌نویسی، مراقبت‌های قبل، حین و پس از زایمان، خونریزی، پره اکلامپسی، معاینه نوزاد، زایمان فیزیولوژیک، ارتباط با مددجو و همکار، اخلاق حرفه‌ای، ایمنی بیمار. درصد توافق خبرگان در راند دوم دلفی 84 درصد بود.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های مطالعه حاضر، با توجه به نیازهای متنوع و متعدد آموزشی دانش‌آموختگان رشته مامایی، پرداختن بیش‌تر به موضوعات ذکر شده در هنگام تدریس واحدهای درسی، و برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های تکمیلی با هدف توانمندسازی دانشجویان مامایی جهت پاسخ به انتظارات بازار کار پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: نیاز، نیازسنجی، آموزش، دانشجوی مامایی، آموزش پاسخ‌گو
متن کامل [PDF 587 kb]   (252 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1398/11/17 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaki I, Eskandari N, Ahmari tehran H, Bakouie S, Jafarbegloo E, Khalajinia Z, et al . Determining and Prioritizing the Educational Needs of Midwives. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20 :298-309
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5032-fa.html

خاکی ایمانه، اسکندری نرگس، احمری طهران هدی، باکویی ساره، جعفربگلو عصمت، خلجی نیا زهره، و همکاران. و همکاران.. تعیین و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی دانش‌آموختگان مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :298-309

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5032-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341