Khaki I, Eskandari N, Ahmari tehran H, Bakouie S, Jafarbegloo E, Khalajinia Z, et al . Determining and Prioritizing the Educational Needs of Midwives. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :298-309
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5032-fa.html
خاکی ایمانه، اسکندری نرگس، احمری طهران هدی، باکویی ساره، جعفربگلو عصمت، خلجی نیا زهره، و همکاران. و همکاران.. تعیین و اولویتبندی نیازهای آموزشی دانشآموختگان مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20
() :298-309
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5032-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی قم ، neskandari@muq.ac.ir
چکیده: (2438 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی نیازهای آموزشی و برنامهریزی آموزشی بر مبنای آن میتواند گام مثبتی در جهت بهبود کیفیت ارائه خدمات مامایی باشد. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی دانشآموختگان مقطع کارشناسی رشته مامایی در شهرستان قم و در راستای تقویت آموزش مامایی پاسخگو انجام شد.
روشها: این مطالعه ترکیبی اکتشافی در دو بخش شامل یک مطالعه کیفی (تحلیل محتوا) با هدف تعیین نیازهای آموزشی و یک مطالعه کمی از نوع مقطعی با هدف اولویتبندی نیازهای آموزشی طراحی گردید. در مرحله اول نیازهای آموزشی دانشجویان مامایی با کمک نمونهگیری هدفمند و پرسشنامه نیمه ساختار یافته جمعآوری و با کمک تحلیل محتوای کیفی استخراج و دستهبندی گردید. در مرحله دوم مطالعه با استفاده از تکنیک دلفی و با بهرهگیری از نظرات اعضای هیأتعلمی گروه مامایی، نیازهای آموزشی اولویتبندی شد. مدیریت دادهها در بخش کیفی با کمک نرمافزار MAXQDA-10 و در بخش کمی توسط آمارههای توصیفی (میانگین امتیازات و توافق خبرگان) به صورت دستی انجام شد.
نتایج: 39 نفر از دانشآموختگان رشته مامایی به سؤالات بخش کیفی پاسخ دادند. نظرات متخصصان و صاحب نظران به شیوه تحلیل محتوا، تحلیل و در 289 کد، 73 طبقه و 13 طبقه اصلی در بخش کمی بیشترین اولویت (نمره 5) به موضوعات زیر اختصاص یافت: درخواست و تفسیر آزمایشات کاربردی در مامایی، ارزیابی سلامت جنین، نسخهنویسی، مراقبتهای قبل، حین و پس از زایمان، خونریزی، پره اکلامپسی، معاینه نوزاد، زایمان فیزیولوژیک، ارتباط با مددجو و همکار، اخلاق حرفهای، ایمنی بیمار. درصد توافق خبرگان در راند دوم دلفی 84 درصد بود.
نتیجهگیری: براساس یافتههای مطالعه حاضر، با توجه به نیازهای متنوع و متعدد آموزشی دانشآموختگان رشته مامایی، پرداختن بیشتر به موضوعات ذکر شده در هنگام تدریس واحدهای درسی، و برگزاری کارگاهها و دورههای تکمیلی با هدف توانمندسازی دانشجویان مامایی جهت پاسخ به انتظارات بازار کار پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1398/11/17 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1399/9/10 | انتشار الکترونیک: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول