Yazdani S, Dashti Rahmatabadi M, Afshar L, Ahmady S, Derakhshan A. A Study of Necessary Activities for Moving towards Educational Equity in Higher Education. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :228-238
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5025-fa.html
یزدانی شهرام، دشتی رحمت آبادی مرضیه، افشار لیلا، احمدی سلیمان، درخشان اکبر. اقدامات لازم برای حرکت به سوی عدالت آموزشی در آموزش عالی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20
() :228-238
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5025-fa.html
مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی. تهران ، Dashtirm1@sbmu.ac.ir
چکیده: (4910 مشاهده)
مقدمه: در متون علمی، هر یک از نویسندگان "عدالت آموزشی" را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادهاند و شاخصهایی برای آن تعریف نمودهاند. لذا، لازم است این شاخصها مورد موشکافی دقیق قرار گیرد. این مطالعه با هدف بازبینی متون علمی و بررسی دیدگاهها در مورد عدالت آموزشی در سطح آموزش عالی انجام شد.
روشها: این مطالعه که با تحلیل متون علمی صورت گرفت در زمره سنتز پژوهی طبقهبندی میشود. برای دستیابی به هدف این پژوهش با استناد به مطالعات کیفی و با روش تحلیل محتوا و با دستهبندی و کدگذاری جملات، اقدامات لازم برای حرکت به سوی عدالت آموزشی معرفی شده است.
نتایج: اقدامات لازم برای حرکت به سوی عدالت آموزشی در سه دسته کلی زیر معرفی گردید: 1- اقدامات قبل از ورود به آموزش عالی (با معرفی 5 زیر اقدام بنیادین) 2- اقدامات و مداخلات مؤسسهای 3- اقدامات و مداخلات ملی(هر کدام با معرفی 4 زیر اقدام مجزا).
نتیجهگیری: به منظور تحقق عدالت در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، لازم است که علاوه بر توجه به اقدامات اولیه و مؤسسهای، اقدامات تکمیلی برای تحقق عدالت آموزشی صورت پذیرد که هر کدام از اهمیت بالایی برخوردار است. این اقدامات شامل تمهیداتی است که بایستی در سطح ملی صورت پذیرد تا با اتخاذ سیاستهای مناسب، نیازهای بازار کار پیشبینی گردد تا زمینه بهکارگیری مهارتهای دانش آموختگان در جامعه فراهم گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1399/3/27 | انتشار: 1399/8/25 | انتشار الکترونیک: 1399/8/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول