XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M, Maghool A, Nasseri N, Zendedel A. Designing an International Model of Higher Education among the National North-Eastern Universities of Iran. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :494-505
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4992-fa.html
حسینی معصومه، معقول علی، ناصری نازیا سادات، زنده دل احمد. طراحی مدل بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در بین دانشگاه‌های دولتی شمال شرق کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :494-505

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4992-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور ، Ali.Maghool@yahoo.com
چکیده:   (2039 مشاهده)
مقدمه: روی آوردن به بین‌المللی‌سازی در نظام آموزشی عالی از الزامات تبدیل ایران به قدرت علمی اول منطقه در راستای عملیاتی نمودن اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله کشور است. لذا این پژوهش با هدف طراحی مدل بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در بین دانشگاه‌های دولتی شمال شرق کشور انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و کمی با طرح اکتشافی بود که در سال 1397 انجام شد. نمونه آماری در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان علمی دانشگاه‌های دولتی به روش هدف‌مند و با در نظر گرفتن قانون اشباع و در بخش کمی 302 نفر از خبرگان به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته بین‌المللی‌سازی آموزش عالی بود. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی جهت شناسایی مقولات از روش تحلیل محتوا استفاده و در بخش کمی طراحی مدل با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گردید.
نتایج: نتایج حاصل از تحلیل اکتشافی نشان داد که از میان 126 شاخص موجود، در نهایت 8 بعد شناسایی و نامگذاری گردید (راهبردهای سیاسی، راهبردهای دانشگاهی، راهبردهای ارتباطی، ایجاد تشکیلات ویژه، ساختار و روابط سیاسی، رویکردهای بین دانشگاهی، خدمت محوری، و رهبری انعطاف‌پذیر). طراحی مدل با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گردید. مقدار t ابعاد بین‌المللی‌سازی نظام آموزش عالی از 40/24 تا 33/16 تخمین زده شد که بیش‌تر از مقدار tمفروض (96/1) محاسبه شده است. بیش‌ترین مقدار t مربوط به بعد راهبردهای سیاسی(F1) و کم‌ترین آن بعد ساختار و روابط سیاسی(F5) است.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های تحقیق، می‌توان بیان نمود که تمام ابعاد فوق بر بین‌المللی‌سازی نظام آموزش عالی اثر مثبت و مستقیم می‌گذارد.
متن کامل [PDF 937 kb]   (692 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1398/8/15 | پذیرش: 1398/9/18 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education