Abtahi F, Aboutalebi M S, Baradaran fard F, Moeini M, Mosleh S. The effect of presenting surgical case reports on self-confidence and clinical self-efficacy of operating room students. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :433-441
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4897-fa.html
ابطحی فرزانه، ابوطالبی محمد صادق، برادران فرد فرشته، معینی مهین، مصلح سرور. تأثیر ارائه گزارش مراحل عمل جراحی بر اعتماد به نفس و خود کارآمدی بالینی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :433-441
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4897-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، mosleh22@yahoo.com
چکیده: (2624 مشاهده)
مقدمه: اعتماد به نفس و خود کارآمدی دو رکن اساسی در حفظ و ارتقای صلاحیت بالینی دانشجویان پیراپزشکی است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر ارائه گزارش مراحل عمل جراحی بر اعتماد به نفس و خود کارآمدی بالینی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل انجام شد.
روشها: این پژوهش یک مطالعهی نیمه تجربی دو گروهی بود که بر روی 60 نفر از دانشجویان کارشناسی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 97 انجام شد. دانشجویان با استفاده از روش نمونهگیری آسان انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. در گروه تجربی گزارشنویسی از مراحل انجام عمل جراحی و ارائهی آن به صورت روزانه در طول یک دوره کارآموزی انجام شد. پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی و اعتماد به نفس، در دو گروه تجربی و شاهد به صورت همزمان قبل و بعد از اجرای مداخله انجام گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئرو آزمون من ویتنی تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: میانگین نمرات خودکارآمدی و اعتماد به نفس قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت (05/0< p). میانگین و انحراف معیار نمرات خودکارآمدی بعد از مداخله در گروه تجربی 27/8±18/42 (از مجموع ۶۸ نمره) به دست آمد، که به طور معناداری بیشتر از گروه شاهد 90/18±31/34 بود (05/0P < 09/2= (t. همچنین میانگین و انحراف معیار نمرات اعتماد به نفس بعد از مداخله در گروه تجربی 27/5±53/20 (از مجموع 30 نمره) به دست آمد، که به طور معناداری بیشتر از گروه شاهد 70/8±30/15 بود (05/0> P، 82/2 = t).
نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحقیق، بیانگر آن است که گزارشنویسی از مراحل جراحی و ارائه آن در طول دوره کارآموزی موجب ارتقای خودکارآمدی بالینی و اعتماد به نفس دانشجویان اتاق عمل گردیده است. به کار بردن روشهایی مانند گزارش نویسی میتواند موجب بهبود خودکارآمدی بالینی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1398/1/30 | پذیرش: 1398/6/24 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول