[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 433-441 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر ارائه گزارش مراحل عمل جراحی بر اعتماد به نفس و خود کارآمدی بالینی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل
فرزانه ابطحی ، محمد صادق ابوطالبی ، فرشته برادران فرد ، مهین معینی ، سرور مصلح
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، mosleh22@yahoo.com
چکیده:   (85 مشاهده)
مقدمه: اعتماد به نفس و خود کارآمدی دو رکن اساسی در حفظ و ارتقای صلاحیت بالینی دانشجویان پیراپزشکی است. این مطالعه  با هدف بررسی تأثیر ارائه گزارش مراحل عمل جراحی بر اعتماد به نفس و خود کارآمدی بالینی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه‌ی نیمه تجربی دو گروهی بود که بر روی 60 نفر از دانشجویان کارشناسی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 97 انجام شد. دانشجویان با استفاده از روش نمونه‌گیری آسان  انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. در گروه تجربی گزارش‌نویسی از مراحل انجام عمل جراحی و ارائه‌ی آن به صورت روزانه در طول یک دوره کارآموزی انجام ‌شد. پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی و اعتماد به نفس، در دو گروه تجربی و شاهد به صورت هم‌زمان قبل و بعد از اجرای مداخله انجام گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئرو آزمون من ویتنی تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: میانگین نمرات خودکارآمدی و اعتماد به نفس قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت (05/0< p). میانگین و انحراف معیار نمرات خودکارآمدی بعد از مداخله در گروه تجربی 27/8±18/42 (از مجموع ۶۸ نمره) به دست آمد، که به طور معناداری بیش‌تر از گروه شاهد 90/18±31/34 بود (05/0P < 09/2= (t. همچنین میانگین و انحراف معیار نمرات اعتماد به نفس بعد از مداخله در گروه تجربی 27/5±53/20 (از مجموع 30 نمره) به دست آمد، که به طور معناداری بیش‌تر از گروه شاهد 70/8±30/15 بود (05/0> P،   82/2 = t).
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از تحقیق، بیانگر آن است که گزارش‌نویسی از مراحل جراحی و ارائه آن در طول دوره کارآموزی موجب ارتقای خودکارآمدی بالینی و اعتماد به نفس دانشجویان اتاق عمل گردیده است. به کار بردن روش‌هایی مانند گزارش نویسی می­تواند موجب بهبود خودکارآمدی بالینی شود.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی بالینی، اعتماد به نفس، گزارش عمل جراحی، دانشجو، اتاق عمل
متن کامل [PDF 236 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۲۴
پرسشنامه مطالعه [PDF 62 KB]  (11 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abtahi F, Aboutalebi M S, Baradaran fard F, Moeini M, Mosleh S. The effect of presenting surgical case reports on self-confidence and clinical self-efficacy of operating room students. Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :433-441
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4897-fa.html

ابطحی فرزانه، ابوطالبی محمد صادق، برادران فرد فرشته، معینی مهین، مصلح سرور. تأثیر ارائه گزارش مراحل عمل جراحی بر اعتماد به نفس و خود کارآمدی بالینی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :433-441

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4897-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030