Zokaee H, Pakkhesal M, Ahmadinia A R, Jouybari L. Explaining Dental Students’ Experiences of Community-based Education: A Qualitative Study through Students’ Reflection Writings. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :248-255
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4876-fa.html
ذکایی هاله، پاک خصال مینا، احمدی نیا امیررضا، جویباری لیلا. تبیین تجربیات دانشجویان دندانپزشکی از آموزش در عرصه: یک مطالعه کیفی با استفاده از بازاندیشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :248-255
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4876-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، m_pakkhesal@yahoo.com
چکیده: (2719 مشاهده)
مقدمه: شواهد حاکی از آن است که آموزش مرسوم دانشجویان به منظور ارتقای شایستگی و استعداد دانشجویان بعد از فارغالتحصیلی ناکافی است. لذا این مطالعه با هدف تبیین تجربیات دانشجویان دندانپزشکی در رابطه با جنبههای مطلوب روش آموزش در عرصه انجام شد.
روشها: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی در سال 1397 انجام شد. 28 دانشجوی سال آخر دندانپزشکی در طول ترم طبق برنامهریزی انجام شده به مراکز جامع سلامت روستایی شهرستان گرگان مراجعه کردند. در پایان ترم تحصیلی از آنان خواسته شد در رابطه با پیامدهای حاصله از آموزش در عرصه، بازاندیشی بنویسند. برای تحلیل دست نوشتهها از آنالیز محتوای کیفی قراردادی با هدف استخراج تجربیات و دیدگاه دانشجویان از کارآموزی در عرصه دندانپزشکی استفاده شد.
نتایج: تجزیه و تحلیل دادهها منجر به استخراج 72 کد مفهومی اولیه، دو طبقه اصلی "کسب تجربیات بالینی، کسب تجربیات غیربالینی" و چهار طبقه فرعی شامل "ارتقای مهارتهای بالینی، تقویت مهارتهای عاطفی/ نگرشی، بهبود مهارتهای برقراری ارتباط فردی، درک اهمیت تعاملات سازمانی"گردید.
نتیجهگیری: روش آموزش در عرصه در کنار روشهای آموزشی مرسوم میتواند توانایی یادگیری دانشجویان دندانپزشکی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و موجب ارائه خدمات با کیفیت بهتر و ارتقای سلامت دهان و دندان جامعه گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1397/12/3 | پذیرش: 1398/4/22 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول