[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 248-255 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجربیات دانشجویان دندانپزشکی از آموزش در عرصه: یک مطالعه کیفی با استفاده از بازاندیشی
هاله ذکایی ، مینا پاک خصال ، امیررضا احمدی نیا ، لیلا جویباری
دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، m_pakkhesal@yahoo.com
چکیده:   (226 مشاهده)
مقدمه: شواهد حاکی از آن است که آموزش مرسوم دانشجویان به منظور ارتقای شایستگی و استعداد دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی ناکافی است. لذا این مطالعه با هدف تبیین تجربیات دانشجویان دندانپزشکی در رابطه با جنبه‌های مطلوب روش آموزش در عرصه انجام شد.
روش‌ها: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی در سال 1397 انجام شد. 28 دانشجوی سال آخر دندانپزشکی در طول ترم طبق برنامه‌ریزی انجام شده به مراکز جامع سلامت روستایی شهرستان گرگان مراجعه کردند. در پایان ترم تحصیلی از آنان خواسته شد در رابطه با پیامدهای حاصله از آموزش در عرصه، بازاندیشی بنویسند. برای تحلیل دست نوشته‌ها از آنالیز محتوای کیفی قراردادی با هدف استخراج تجربیات و دیدگاه دانشجویان از کارآموزی در عرصه دندانپزشکی استفاده شد.
نتایج: تجزیه و تحلیل داده‌ها منجر به استخراج 72 کد مفهومی اولیه، دو طبقه اصلی "کسب تجربیات بالینی، کسب تجربیات غیربالینی" و چهار طبقه فرعی شامل "ارتقای مهارت‌های بالینی، تقویت مهارت‌های عاطفی/ نگرشی، بهبود مهارت‌های برقراری ارتباط فردی، درک اهمیت تعاملات سازمانی"گردید.
نتیجه‌گیری: روش آموزش در عرصه در کنار روش‌های آموزشی مرسوم می‌تواند توانایی یادگیری دانشجویان دندانپزشکی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و موجب ارائه خدمات با کیفیت بهتر و ارتقای سلامت دهان و دندان جامعه گردد.
واژه‌های کلیدی: دندانپزشکی مبتنی بر جامعه، دانشجوی دندانپزشکی، تحلیل محتوای کیفی، آموزش در عرصه
متن کامل [PDF 220 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zokaee H, Pakkhesal M, Ahmadinia A R, Jouybari L. Explaining Dental Students’ Experiences of Community-based Education: A Qualitative Study through Students’ Reflection Writings. Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :248-255
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4876-fa.html

ذکایی هاله، پاک خصال مینا، احمدی نیا امیررضا، جویباری لیلا. تبیین تجربیات دانشجویان دندانپزشکی از آموزش در عرصه: یک مطالعه کیفی با استفاده از بازاندیشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :248-255

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4876-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006