Shakurnia A, Tavalla M, Aslami M, Elhampour H. Educational and psychological characteristics of students as predictors of Students’ Academic Failure in Ahvaz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :359-370
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4856-fa.html
شکورنیا عبدالحسین، تولا مهدی، اسلمی مریم، الهام پور حسین. متغیرهای آموزشی و ویژگیهای روانشناختی دانشجویان به عنوان پیشبینهای مشروط شدن در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :359-370
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4856-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، shakurnia@yahoo.com
چکیده: (2766 مشاهده)
مقدمه: با تعیین عوامل مؤثر در مشروطی دانشجویان و شناسایی به موقع دانشجویان در معرض خطر میتوان از هدر رفتن سرمایههای مادی و انسانی پیشگیری کرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی متغیرهای آموزشی و ویژگیهای روانشناختی دانشجویان به عنوان پیشبینهای مشروط شدن در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام گرفت.
روشها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع مورد-شاهدی بود که روی73 دانشجوی مشروط و 73 دانشجوی غیرمشروط در سال تحصیلی 1396 انجام گرفت. جهت جمعآوری دادهها از 7 پرسشنامههای استاندارد سبکهای یادگیری کلب، عزت نفس روزنبرگ، فرسودگی تحصیلی، خودکار آمدی، رضایت از زندگی، سلامت معنوی و فشارزاهای تحصیلی استفاده شد. این پرسشنامههای استاندارد از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بودند. دادهها با روش تحلیل تمیز به روش همزمان و گام به گام و در بخش اعتباریابی از الفای کرانباخ و تحلیل عوامل تأییدی استفاده شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان مشروط و غیر مشروط به ترتیب 03/3±11/22 و 32/3±67/21 سال بود. تعداد 33 نفر (2/45درصد) دانشجویان مشروط دختر و تعداد 69 نفر(5/94 درصد) مجرد بودند. از متغیرهای آموزشی معدل دیپلم و سهمیه کنکور و از متغیرهای روانشناختی فشارزاهای شرایط تحصیلی، سلامت مذهبی و سبک یادگیری همگرا در پیشبینی عضویت گروهی دارای نقش بودند و متغیرهای دیگر هیچکدام در روش گام به گام در پیشبینی عضویت گروهی نقش نداشتند.
نتیجهگیری: با توجه به نقش برخی متغیرها به عنوان عوامل اصلی تأثیرگذار بر مشروطی، باید شرایطی در دانشگاه ایجاد شود تا با شناسایی دانشجویان در معرض خطر و اتخاذ رویکردهای حمایتی از آسیبپذیری آنها جلوگیری شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1397/11/6 | پذیرش: 1398/6/12 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول