[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 359-370 برگشت به فهرست نسخه ها
متغیرهای آموزشی و ویژگی‌های روانشناختی دانشجویان به عنوان پیش‌بین‌های مشروط شدن در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
عبدالحسین شکورنیا ، مهدی تولا، مریم اسلمی، حسین الهام پور
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، shakurnia@yahoo.com
چکیده:   (85 مشاهده)
مقدمه: با تعیین عوامل مؤثر در مشروطی دانشجویان و شناسایی به موقع دانشجویان در معرض خطر می‌توان از هدر رفتن سرمایه‌های مادی و انسانی پیشگیری کرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی متغیرهای آموزشی و ویژگی‌های روانشناختی دانشجویان به عنوان پیش‌بین‌های مشروط شدن در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام گرفت.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مورد-شاهدی بود که روی73 دانشجوی مشروط و 73 دانشجوی غیرمشروط در سال تحصیلی 1396 انجام گرفت. جهت جمع‌آوری داده‌ها از 7 پرسشنامه‌های استاندارد سبک‌های یادگیری کلب، عزت نفس روزنبرگ، فرسودگی تحصیلی، خودکار آمدی، رضایت از زندگی، سلامت معنوی و فشارزاهای تحصیلی استفاده شد. این پرسشنامه‌های استاندارد از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بودند. داده‌ها با روش تحلیل تمیز به روش هم‌زمان و گام به گام و در بخش اعتباریابی از الفای کرانباخ و تحلیل عوامل تأییدی استفاده شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان مشروط و غیر مشروط به ترتیب 03/3±11/22 و 32/3±67/21 سال بود. تعداد 33 نفر (2/45درصد) دانشجویان مشروط دختر و تعداد 69 نفر(5/94 درصد) مجرد بودند. از متغیرهای آموزشی معدل دیپلم و سهمیه کنکور و از متغیرهای روانشناختی فشارزاهای شرایط تحصیلی، سلامت مذهبی و سبک یادگیری هم‌گرا در پیش‌بینی عضویت گروهی دارای نقش بودند و متغیرهای دیگر هیچ‌کدام در روش گام به گام در پیش‌بینی عضویت گروهی نقش نداشتند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نقش برخی متغیرها به عنوان عوامل اصلی تأثیرگذار بر مشروطی، باید شرایطی در دانشگاه ایجاد شود تا با شناسایی دانشجویان در معرض خطر و اتخاذ رویکردهای حمایتی از آسیب‌پذیری آنها جلوگیری شود.
واژه‌های کلیدی: مشروط شدن، دانشجویان علوم پزشکی، ویژگی‌های روانشناختی، سبک‌های یادگیری، سلامت معنوی، عزت نفس، فشارزاهای دانشجویی، فرسودگی تحصیلی
متن کامل [PDF 323 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakurnia A, Tavalla M, Aslami M, Elhampour H. Educational and psychological characteristics of students as predictors of Students’ Academic Failure in Ahvaz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :359-370
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4856-fa.html

شکورنیا عبدالحسین، تولا مهدی، اسلمی مریم، الهام پور حسین. متغیرهای آموزشی و ویژگی‌های روانشناختی دانشجویان به عنوان پیش‌بین‌های مشروط شدن در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :359-370

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4856-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006