دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، fereshteharaghian@yahoo.com
چکیده: (4161 مشاهده)
تفکر و مهارت درست اندیشیدن از مسائل مهمی است که از زمانهای دور توجه دانشمندان زیادی را به خود جلب کرده است و در حال حاضر پرورش مهارتهای مختلف تفکر یکی از مهمترین اهداف نظام آموزشی است(1). تفکر واکنش مغز برای پاسخ به محرک و عمدتاً بر حل مسأله معطوف است و از جمله اعمال شناختی (Higher cognitive function) سطح بالا محسوب میشود(2). تفکر سطح بالا شامل مهارتها یا راهبردهای تفکر، تفکر انتقادی، استدلال علمی، پژوهش، یادگیری مسأله محور و حل مسأله میباشد(3). مهارتهای تفکر سطح بالا به عنوان مهارتهای شناختی که به یادگیرندگان اجازه میدهد در سطوح تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی طبقهبندی بلوم شرکت نمایند، تعریف میشود(4). مهارتهای تحقیق، حل مسأله، اکتشاف و نوشتن آکادمیک، که همه در طول یک مدرک کارشناسی ارشد کسب میشود، مربوط به مهارتهای تفکر سطح بالا است که شامل تفکر انتقادی، تفکر بازتابی، تفکر فراشناختی و تفکر خلاق است(5).
پرستاری از یک خدمت بشردوستانه به یک حرفه تغییر یافته است. شفقت وجنبه خدمات پرستاری دیگر جزء فضایل نیست، چون پرستاری با استدلال علمی به اصول حرفهای تبدیل شده است(6). در دانشگاههای علوم پزشکی کشور اساتید به عنوان عنصر اصلی در آموزش و پژوهش و خدمات درمانی شناخته میشوند. چرا که آنان میتوانند از طریق ترکیب مناسب و بدیع عناصر موجود در نظام آموزشی، دانشجویان را به سوی اهداف متعالی سوق داده یا محروم نمایند(7). در واقع اساتید باید به فراگیران یاد بدهد که چگونه یاد بگیرند نه این که فقط محتویات و محفوظات را به آنها آموزش دهد(8). آﻣﻮزش ﺗﻔﻜﺮ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻋﻤﻴﻖ در ﺗﺪرﻳﺲ ﻧﻴﺎز دارد و اﻳﻦ اﻣﺮ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ تواناییهای ﻣﺪرﺳﺎن را ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﺑﻜﺸﺎﻧﺪ . ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر داﺷﺘﻦ ﻛﻼسﻫﺎی درس دارای وﻳﮋﮔﻲ ﺗﻔﻜﺮ، ﻣﺪرﺳﺎن ﺑﺎﻳﺴتی ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺗﺪرﻳﺲ ﺑﻪ شیوه ﻫﻮﺷﻤﻨﺪاﻧﻪ و منعطف ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﻣﻬﺎرتﻫﺎ و روالﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ ﺳﻨﺘﻲ و ﺗﻜﻨﻴﻜﻲ ﺛﺎﺑﺖ و ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻴﺎﻓﺘﻨﻲ ﺑﻪ اﺟﺮا در آﻳﺪ. ﻣﺪرﺳﺎن ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ از ﻃﺮﻳﻖ آﻣﻮزش ﺑﻪ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در اﻳﻦ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﻔﻜﺮ ﻛﻨﻨﺪ، ﻳﺎد ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ آورﻧﺪ و آﻣﻮﺧﺘﻪﻫﺎی ﺧﻮد را در ﻣﻮﻗﻌﻴﺖﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ داﺧﻞ و ﺧﺎرج ﻛﻼس درس ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار دﻫﻨﺪ، ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ آﮔﺎﻫﻲ و ﻛﻨﺘﺮل بر ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﭘﺮورش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺗﻔﻜﺮ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻ در آﻧﻬﺎ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ(9). بنابراین با توجه به اهمیتی که برخورداری چنین تفکری در فراگیران پرستاری وجود دارد و نیز برای افزایش شایستگی، مهارت و توسعه کارآفرینی در پرستاری، توصیه میشود که با برگزاری دورههای بازآموزی برای اساتید پرستاری، اعضای هیأتعلمی دانشکدههای پرستاری توانایی لازم برای آموزش تفکر در سطوح بالا را پیدا نمایند.
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1397/9/14 | پذیرش: 1397/11/29 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول