Torabinia N, Razavi S M, shayan S, Hatamzade Z, Reisi M. Assessment of the Isfahan, Yazd, Kashan students' views about the dentistry basic science exam. . Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :216-224
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4814-fa.html
ترابی نیا نکیسا، رضوی سید محمد، شایان شهرام، حاتم زاده زهرا، رییسی محسن. ارزیابی آزمون علوم پایه دندانپزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشکده های دندانپزشکی اصفهان، یزد، کاشان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :216-224
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4814-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، ZHatamzade@yahoo.com
چکیده: (2769 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین وظایف آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، تربیت و آموزش دانشجویان دوره عمومی است. مطالعات انجام شده در زمینه علوم پایه بیشتر در راستای ارزیابی کیفیت آموزشی دروس علوم پایه است و کمتر مطالعهای به ارزیابی کیفیت آزمون علوم پایه پرداخته است. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی اصفهان، یزد، کاشان در مورد آزمون جامع علوم پایه در سال 1396 انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 280 دانشجوی دندانپزشکی دانشگاههای اصفهان، یزد و کاشان به صورت سر شماری شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای از پیش ساخته توسط نصری که روایی و پایایی آن تایید شده بود، شامل 26 سؤال پنج گزینهای در هفت حیطه بود. دادهها با استفاده ازآزمون آنالیز واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T-test تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: مقایسه میانگین نمرات به تفکیک دانشگاه حاکی از تفاوت معنادار در حیطهی فواید آزمون (698/5, f= 05/0(p< و محتوای سؤالات (717/3, f= 05/0(p< بین دانشگاهها است. بر اساس سهمیهی قبولی دانشجویان در دانشگاه تفاوت معناداری بین دو جنس در هیچ کدام از حیطهها دیده نشد. براساس آزمون آنالیز واریانس یکطرفه در میانگین نمره به تفکیک ترم تحصیلی تفاوت معناداری درحیطه محتوا سؤالات (362/2, f= 05/0(p< و فواید آزمون (059/3, f= 05/0(p< مشاهده شد.
نتیجهگیری: در این مطالعه اگر چه اکثر دانشجویان، آزمون علوم پایه را برای سنجش اطلاعات ضروری دانستهاند ولی نمره امتحان را بیانگر دانش دانشجو نمیدانستند. با در نظر گرفتن نتایج تحقیق به نظر میرسد تجدید نظر در مورد آزمون علوم پایه و برگزاری آن به عنوان آزمون جامع دندانپزشکی در اواخر دوره عمومی فواید منطبقتری با اهداف کوریکولوم جدید دندانپزشکی در پی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1397/8/17 | پذیرش: 1398/2/22 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول