[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 216-224 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی آزمون علوم پایه دندانپزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشکده های دندانپزشکی اصفهان، یزد، کاشان
نکیسا ترابی نیا ، سید محمد رضوی ، شهرام شایان ، زهرا حاتم زاده ، محسن رییسی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، ZHatamzade@yahoo.com
چکیده:   (265 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهم‌ترین وظایف آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تربیت و آموزش دانشجویان دوره عمومی است. مطالعات انجام شده در زمینه علوم پایه بیش‌تر در راستای ارزیابی کیفیت آموزشی دروس علوم پایه است و کم‌تر مطالعه‌ای به ارزیابی کیفیت آزمون علوم پایه پرداخته است. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی اصفهان، یزد، کاشان در مورد آزمون جامع علوم پایه در سال 1396 انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 280 دانشجو‌ی دندانپزشکی دانشگاه‌های اصفهان، یزد و کاشان به صورت سر شماری شرکت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای از پیش ساخته توسط نصری که روایی و پایایی آن تایید شده بود، شامل 26 سؤال پنج گزینه‌ای در هفت حیطه بود. داده‌ها با استفاده ازآزمون آنالیز واریانس یک‌طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T-test تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: مقایسه میانگین نمرات به تفکیک دانشگاه حاکی از تفاوت معنادار در حیطه‌ی فواید آزمون (698/5, f= 05/0(p< و محتوای سؤالات (717/3, f= 05/0(p< بین دانشگاه‌ها است. بر اساس سهمیه‌ی قبولی دانشجویان در دانشگاه تفاوت معناداری بین دو جنس در هیچ کدام از حیطه‌ها دیده نشد. براساس آزمون آنالیز واریانس یک‌طرفه در میانگین نمره به تفکیک ترم تحصیلی تفاوت معناداری درحیطه محتوا سؤالات (362/2, f= 05/0(p< و فواید آزمون (059/3, f= 05/0(p< مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: در این مطالعه اگر چه اکثر دانشجویان، آزمون علوم پایه را برای سنجش اطلاعات ضروری دانسته‌اند ولی نمره امتحان را بیانگر دانش دانشجو نمی‌دانستند. با در نظر گرفتن نتایج تحقیق به نظر می‌رسد تجدید نظر در مورد آزمون علوم پایه و برگزاری آن به عنوان آزمون جامع دندانپزشکی در اواخر دوره عمومی فواید منطبق‌تری با اهداف کوریکولوم جدید دندانپزشکی در پی دارد.
واژه‌های کلیدی: دیدگاه، دانشجویان دندانپزشکی، آزمون علوم پایه
متن کامل [PDF 238 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۲۲
پرسشنامه مطالعه [PDF 127 KB]  (10 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torabinia N, Razavi S M, shayan S, Hatamzade Z, Reisi M. Assessment of the Isfahan, Yazd, Kashan students' views about the dentistry basic science exam. . Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :216-224
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4814-fa.html

ترابی نیا نکیسا، رضوی سید محمد، شایان شهرام، حاتم زاده زهرا، رییسی محسن. ارزیابی آزمون علوم پایه دندانپزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشکده های دندانپزشکی اصفهان، یزد، کاشان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :216-224

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4814-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006