Dehghannezhad J, Heydarpoor Damanabad Z, Valizadeh , L, Roshangar F, DadashZadeh A. A Comparative Study of Emergency Nursing MSc Curriculum in Iran and the USA. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :54-66
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4763-fa.html
دهقان نژاد جواد، حیدرپور دامنآباد ژیلا، ولیزاده لیلا، روشنگر فریبرز، داداش زاده عباس. مقایسه تطبیقی برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و آمریکا. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :54-66
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4763-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، haydarpoor22@yahoo.com
چکیده: (3783 مشاهده)
مقدمه: انجام دادن مطالعات تطبیقی یکی از شیوههای پژوهش در زمینه بازنگری و نوسازی برنامههای آموزشی است. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و آمریکا انجام شد.
روشها: پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تطبیقی ، در سال 1397 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. پس از جستجوی اینترنتی در ارتباط با برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس در دانشگاههای معتبر جهان، دانشگاه واندربیلت ((Vanderbilt آمریکا بدلیل تشابه نسبی رشته انتخاب گردید و سپس دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی Beredyدر چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه، تطبیق برنامهها انجام شد.
نتایج: برنامه هر دو دانشگاه دارای رسالت، چشمانداز و اهداف مشخص بود، هدف دانشگاه واندربیلت تربیت پرستار حرفهای در عرصه بالین بود، در حالی که هدف برنامه ایران تبحر دانشآموخته در زمینههای بالینی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی است. در هر دو دانشگاه ضوابط ورود به رشته، شرکت در آزمون ورودی، دارا بودن مدرک کارشناسی پرستاری و داشتن حداقل دو سال کار بالینی است. در ایران از رشته فوریتهای پزشکی هم میتوانند در آزمون شرکت کنند. در دانشگاه واندربیلت داشتن تأییدیه صلاحیت بالینی، تأییدیه حداقل 3 نفر از اعضای هیأتعلمی و معدل بالا نیز جزء شرایط پذیرش دانشجو است و دانشجویان به صورت حضوری و نیمه حضوری میتوانند در دانشگاه تحصیل نمایند.
نتیجهگیری: برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، در ایران به صورت کلی نوشته شده است. در صورتی که مفاد درسی دانشگاه واندربیلت تخصصیتر و عملیاتیتر با تأکید بر بالین است. متفاوت بودن واحدهای درسی رشته کارشناسی فوریتهای پزشکی از پرستاری و تفاوت حوزه خدمت این دو گروه، ایجاب مینماید بازبینیهایی در کوریکولومهای مربوطه صورت پذیرد یا مسیر ارتقای تحصیلی این دو رشته جداگانه نوشته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مطالعات تطبيقي دریافت: 1397/5/20 | پذیرش: 1397/12/15 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول