[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 54-66 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و آمریکا
جواد دهقان نژاد ، ژیلا حیدرپور دامن‌آباد ، لیلا ولی‌زاده، فریبرز روشنگر، عباس داداش زاده
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، haydarpoor22@yahoo.com
چکیده:   (176 مشاهده)
مقدمه: انجام دادن مطالعات تطبیقی یکی از شیوه‌های پژوهش در زمینه بازنگری و نوسازی برنامه‌های آموزشی است. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و آمریکا انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تطبیقی ، در سال 1397 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. پس از جستجوی اینترنتی در ارتباط با برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس در دانشگاه‌های معتبر جهان، دانشگاه واندربیلت ((Vanderbilt آمریکا بدلیل تشابه نسبی رشته انتخاب گردید و سپس دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی Beredyدر چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه، تطبیق برنامه‌ها انجام شد.
نتایج: برنامه هر دو دانشگاه دارای رسالت، چشم‌انداز و اهداف مشخص بود، هدف دانشگاه واندربیلت تربیت پرستار حرفه‌ای در عرصه بالین بود، در حالی که هدف برنامه ایران تبحر دانش‌آموخته در زمینه‌های بالینی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی است. در هر دو دانشگاه ضوابط ورود به رشته، شرکت در آزمون ورودی، دارا بودن مدرک کارشناسی پرستاری و داشتن حداقل دو سال کار بالینی است. در ایران از رشته فوریت‌های پزشکی هم می‌توانند در آزمون شرکت کنند. در دانشگاه واندربیلت داشتن تأییدیه صلاحیت بالینی، تأییدیه حداقل 3 نفر از اعضای هیأت‌علمی و معدل بالا نیز جزء شرایط پذیرش دانشجو است و دانشجویان به صورت حضوری و نیمه حضوری می‌توانند در دانشگاه تحصیل نمایند.
نتیجه‌گیری: برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، در ایران به صورت کلی نوشته شده است. در صورتی که مفاد درسی دانشگاه واندربیلت تخصصی‌تر و عملیاتی‌تر با تأکید بر بالین است. متفاوت بودن واحدهای درسی رشته کارشناسی فوریت‌های پزشکی از پرستاری و تفاوت حوزه خدمت این دو گروه، ایجاب می‌نماید بازبینی‌هایی در کوریکولوم‌های مربوطه صورت پذیرد یا مسیر ارتقای تحصیلی این دو رشته جداگانه نوشته شود.
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد، پرستاری اورژانس، مطالعه توصیفی تطبیقی
متن کامل [PDF 267 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مطالعات تطبيقي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghannezhad J, Heydarpoor Damanabad Z, Valizadeh , L, Roshangar F, DadashZadeh A. A Comparative Study of Emergency Nursing MSc Curriculum in Iran and the USA. Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :54-66
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4763-fa.html

دهقان نژاد جواد، حیدرپور دامن‌آباد ژیلا، ولی‌زاده لیلا، روشنگر فریبرز، داداش زاده عباس. مقایسه تطبیقی برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و آمریکا. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :54-66

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4763-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3920