Tahmasebzadeh sheikhlar D, Mahmoodi F, Farajpor F. The Relationship between Hidden Curriculum Components and Student Professional Adaptability at Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :10-21
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4724-fa.html
طهماسب زاده داود، محمودی فیروز، فرج پور بناب فاطمه. رابطه مؤلفههای برنامه درسی پنهان با سازگاری حرفهای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :10-21
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4724-fa.html
دانشگاه تبریز ، d.tahmaseb@yahoo.com
چکیده: (4304 مشاهده)
مقدمه: برنامهی درسی پنهان یکی از مفاهیم و مباحث مطرح در حوزه برنامه درسی است. این مفهوم در پژوهشهای مربوط به حوزه آموزش بسیار مورد توجه بوده است، اما تأثیرات آن در حوزه آموزش عالی به صورت جدی مورد عنایت قرار نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف ﺑﺮرﺳﻲ نقش مؤلفههای برنامه درسی پنهان در سازگاری حرفهای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 97-96 بود که برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی مورگان استفاده شد و 361 نفر به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل: پرسشنامه محققساخته 11 مؤلفهای برنامه درسی پنهان با ضریب پایایی 97/0 و پرسشنامه دو مؤلفهای سازگاری حرفهای پورکبیریان با ضریب پایایی 93/0 بود که روایی پرسشنامهها توسط تعدادی از اساتید گروه علوم تربیتی تأیید شد. دادههای با استفاده از آزمون t تک نمونهای و ضریب همبستگی کانونی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: میانگینهای به دست آمده در مؤلفههای برنامه درسی پنهان و سازگاری حرفهای در اغلب موارد بالاتر از میانگین نظری بود. ریشه کانونی هر دو متغیراز لحاظ آماری معنادار بود)ریشه اول ضریب همبستگی 46/0 و ریشه دوم 28/0 (. یافتهها نشان داد بین مؤلفههای یازده گانه برنامه درسی پنهان به استثنای ارزشیابی و تفکر انتقادی با سازگاری حرفهای رابطه وجود دارد. در ریشه کانونی اول، ابعاد برنامه درسی پنهان 27 درصد و در ریشه کانونی دوم 9 درصد از تغییرات سازگاری شغلی را تبیین میکند.
نتیجهگیری: با توجه به شاخصهای واریانس استخراج شده و همپوشی میتوان نتیجه گرفت که در ریشه دوم، مؤلفههای برنامه درسی پنهان پیشبینیکننده خیلی قوی برای سازگاری حرفهای نیستند و از روی آن نمیتوان وضعیت متغیر سازگاری حرفهای را به خوبی پیشبینی کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1397/3/20 | پذیرش: 1397/8/14 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول