Khodabakhshi Koolaee A, Chaeichi Tehrani N, Sanagoo A. The Relationship between Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence with Self-Compassion of Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :44-53
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4697-fa.html
خدابخشی کولایی آناهیتا، چایچی طهرانی نازگل، ثناگو اکرم. ارتباط هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود دانشجویان دختر رشته پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳۹۸; ۱۹
() :۴۴-۵۳
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-۱-۴۶۹۷-fa.html
دانشگاه خاتم تهران ، a.khodabakhshid@khatam.ac.ir
چکیده: (۵۸۰۸ مشاهده)
مقدمه: شفقت نسبت به خود در ﭘﺮﺳﺘﺎران ﺑﻪ اراﺋﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮی از بیماران منجر میشود که از مؤلفههای روان شناختی اثرگذار در هوش معنوی و هیجانی پرستاران است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی بابل انجام شد.
روشها: در این پژوهش توصیفی همبستگی.، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی بابل در سال 1396بود. از این جامعه 169 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه هوش معنوی کینگ (King)، هوش هیجانی بار- آن (Bar-on) و شفقت به خود نف (Neff) جمعآوری شدند. دادهها توسط آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
نتایج: هوش هیجانی با میانگین و انحراف معیار (42/8±60/51) از مجموع 14/269 نمره و هوش معنوی با میانگین و انحراف معیار (40/19±14/269) از مجموع 60/51 نمره توانستند 9/34 درصد از پراکندگی شفقت به خود با میانگین و انحراف معیار (36/7±44/79) از مجموع 44/79 نمره را پیشبینی نمایند (01/0>P). همچنین بین هوش معنوی، تفکر وجودی انتقادی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی و بسط حالت هشیاری با شفقت به خود رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). همینطور بین هوش هیجانی، مهارت درون فردی، مهارت بین فردی، سازگاری، مقابله با فشار و خلق عمومی با شفقت به خود رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P).
نتیجهگیری: هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود در دانشجویان پرستاری رابطه مثبت و معناداری دارد. اهمیت توجه به متغیر شفقت به خود با توجه به نقش با اهمیت پرستاران در کار مراقبت توجه بیشتری را از سوی متخصصان سلامت روان میطلبد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1397/2/23 | پذیرش: 1397/11/24 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول