[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 44-53 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود دانشجویان دختر رشته پرستاری
آناهیتا خدابخشی کولایی ، نازگل چایچی طهرانی، اکرم ثناگو
دانشگاه خاتم تهران ، a.khodabakhshid@khatam.ac.ir
چکیده:   (307 مشاهده)
مقدمه: شفقت نسبت به خود در ﭘﺮﺳﺘﺎران ﺑﻪ اراﺋﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮی از بیماران منجر می‌شود که از مؤلفه‌های روان شناختی اثرگذار در هوش معنوی و هیجانی پرستاران است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی بابل انجام شد.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی.، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی بابل در سال  1396بود. از این جامعه 169 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه هوش معنوی کینگ (King)، هوش هیجانی بار- آن (Bar-on) و شفقت به خود نف (Neff) جمع‌آوری شدند. داده‌ها توسط آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
نتایج: هوش هیجانی با میانگین و انحراف معیار (42/8±60/51) از مجموع 14/269 نمره و هوش معنوی با میانگین و انحراف معیار (40/19±14/269) از مجموع 60/51 نمره توانستند 9/34 درصد از پراکندگی شفقت به خود با میانگین و انحراف معیار (36/7±44/79) از مجموع 44/79 نمره را پیش‌بینی نمایند (01/0>P). همچنین بین هوش معنوی، تفکر وجودی انتقادی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی و بسط حالت هشیاری با شفقت به خود رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). همین‌طور بین هوش هیجانی، مهارت درون فردی، مهارت بین فردی، سازگاری، مقابله با فشار و خلق عمومی با شفقت به خود رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P).
نتیجه‌گیری: هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود در دانشجویان پرستاری رابطه مثبت و معناداری دارد. اهمیت توجه به متغیر شفقت به خود با توجه به نقش با اهمیت پرستاران در کار مراقبت توجه بیش‌تری را از سوی متخصصان سلامت روان می‌طلبد.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، هوش معنوی، شفقت به خود، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 221 kb]   (121 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
پرسشنامه مطالعه [PDF 67 KB]  (13 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodabakhshi Koolaee A, Chaeichi Tehrani N, Sanagoo A. The Relationship between Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence with Self-Compassion of Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :44-53
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4697-fa.html

خدابخشی کولایی آناهیتا، چایچی طهرانی نازگل، ثناگو اکرم. ارتباط هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود دانشجویان دختر رشته پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :44-53

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4697-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937