Salajegheh M, Mirzazadeh A, Gandomkar R. Evaluation of Faculty Development Programs in Medical Education: A Review Study. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :435-445
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4600-fa.html
سلاجقه مهلا، میرزازاده عظیم، گندمکار رقیه. ارزشیابی برنامههای توانمندسازی اعضای هیأتعلمی در آموزش علوم پزشکی: مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18
() :435-445
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4600-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، gandomkarr@gmail.com
چکیده: (3434 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت روزافزون بررسی اثربخشی برنامههای توانمندسازی اعضای هیأتعلمی در دانشگاههای علوم پزشکی، مطالعه حاضر با هدف مرور جنبههای مختلف ارزشیابی برنامههای توانمندسازی اعضای هیأتعلمی در آموزش علوم پزشکی انجام شد.
روشها: در این مطالعه مروری با استفاده از کلمات کلیدی آموزش/توسعه اعضای هیأتعلمی، آموزش/توسعه اساتید، آموزش ضمن خدمت، ارزشیابی برنامه و معادل انگلیسی آنها شامل staff training/development، in-service training، medical faculty، faculty training/development، program evaluation و ادغام این عبارات، موتورهای جستجو، پایگاههای اطلاعاتی، سایتها و مجلات معتبر مانند Google scholar، Medline، Eric، Scopus، Ovid، Science direct، Medical education، Medical teacher، PubMed، BMC، SAGE، Magiran مورد جستجو قرار گرفت و جنبههای مختلف ارزشیابی برنامههای توانمندسازی در مقالات به دست آمده، بررسی شد.
نتایج: از مجموع 62 مقاله مرتبط به دست آمده در نهایت 29 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. جنبههای مختلف ارزشیابی برنامههای توانمندسازی، در چهار دسته: مدل نظری ارزشیابی، روش گردآوری اطلاعات ارزشیابی، منبع ارائه اطلاعات ارزشیابی و یافتههای ارزشیابی دسته بندی شد. بیشتر مطالعات انجام شده در زمینه ارزشیابی برنامههای توانمندسازی براساس مدل کرک پاتریک (Kirk Patrick) انجام شده است. پرسشنامه شایعترین روش جمعآوری دادهها بوده است. منبع جمعآوری اطلاعات در بیشتر ارزشیابیها، مشارکتکنندگان (اعضای هیأتعلمی) در دوره بودند و نتایج ارزشیابیهای انجام شده نشاندهنده رضایت بالای اعضای هیأتعلمی از برنامههای توانمندسازی بوده است.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر توصیه میشود در ارزشیابی برنامههای توانمندسازی از روشهای ارزشیابی ترکیبی استفاده شود و تغییرات حاصل از برنامههای توانمندسازی اعضای هیأتعلمی در سطح سازمان و میزان استفاده از آموختهها در محیط کار مورد بررسی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1396/10/17 | پذیرش: 1397/10/25 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول